Učitelj

5

јасног прегледа, јер се рад развуче преко „целе табле те често греши, а и како не би, кад на једном крају- табле множи а "на другим иде те пише производ. Само се на овај начин може протумачити, зашто ученик заборавља које је цифре множеникове множио.

Није нужно поново ређати погрешке које ученици чине при овом начину множења. Држим, да је довољно кад се призна да на овај начин немају ученици јасан пре-

· влед, а то је најглавнији узрок погрешкама. Напред смо изнели све погрешке које услед тога долазе, а те су исте и овде неизбежне, јер једнаки узроци ства"рају и једнаке последице.

Ове непрактичности и погрешке овог начина множења, могу се отклонити, кад се множи на други пачин, само ваља упутити ученике, да потписују множитеља испод множеника, а кад су ученици прешли сабирање и одузимање, на овај другн начин; онда ми ово не изгледа баш ништа ново.

Мало ће у почетку бити по теже, да

свате ученици, да треба множеник помно--

жити с десетицом множитељевом и то почев од јединица множеникових, па да тај производ од десетица множитељевих и је_ диница множеникових, ваља подписати #испод јединица мпоженикових (или множитељевих све једно, јер је множитељ пот-

писати испод множеника и те јединице под |

јединица, десетица испод десетица), производ од десетица множитељевих и десетица множеникових испод десетица, итд. још остоје наставнику да покаже и објасни како ваља потписати производ који се дО-_ бије кад се цео множеник са, једвницом

множитељевом помножи, све се ово мора показивати и објашњавати па ма се и на први начин множило. Све је за децу тешко и неразумљиво кад им се не покаже и не објасни, а све им је лако и разумљиво, кад ам се лепо покаже и згодно објасни, разумем, само оно што је за узраст дечији.

Само то, што ученици на овај начин имају јаснијег прегледа, а да и не узимамо у обзир и друге практичне стране, довољно је па да се призна да је овај начин множења практичнији, јер где год ученик јаснијег џрегдеда има, ма у воме раду, много мање погрешака чини, но онамо где нема јасног прегледа.

Из свега овога види се, да је овај други начин рачунања практичнији; и сваки наставник који опроба да на овај начин рачун предаје увериће се: да ће нестати свију могућности да ученици тако често греше, јер им лак преглед цифара неда; да ће његови ученици лакше и брже његова предавања из рачуна схватити; да ће сам наставник уштедити више времена; и да ће ученици тога; наставника, доцније у животу, имати праве употребе ол рачуна, (да се што брже и тачније израчуна што год) а зато се рачун и учи у основној школи. Моп зећојае, зед ућае фзбиг, вели латинска пословица, тј. не учи се за школу него за живот.

Септембра, 1887 Студен. Јован. П. Јовановић.

учитељ.

ЖАДОСНА СЛИКА

МИ

Један тиролски учитељ, пише у једном немачком листу ово: „И ја прападам оном са свим запуштсном учитељству. Радио сам колико сам могао скоро четрдесет година.

Не знам, и не желим за никакву већу

радост, него ако моје ученике васпитам да буду добри људи; а ја да тим радом добијем себи издржање, те да у старости