Učitelj

И

ДВА НАЧИНА РАЧУНАЊА

У основној школи

Напомена

од“

Јована П. Јовановића,

учитеља.

(СВРШЕТАК).

Кад се одузимање врши на други начин | ваља само упутити ученике да потписују умалитеља тачно испод умадамка, јединицу испод јединице, десетицу испод десетице итд. још ваља упутити учезике, да потисују остатак од јединица испод јединица, од десетице испод десетнца, а то ће ученици лако појмати нпр.

256 125 131

И овде као и код сабирања, наставник ваља у почетку јелан или два задатка да напише тако да су стотине одвојене од десетица а ове од јединице нпр:

2 стот. 5 десет. 6 једин, 1 ~ >» > 1 стот. 8 десет. | једин.

77.

Ово ће много допринети да ученици брже и темељније схвате сам рачунски рад.

Овај је начин одузимања практичнији од првог начина, јер овде нема оне збрке ин забуне око знака —; ученик који на овај пачин ради пима куд и камо јаснијег прегледа, те ће, следствено, и мање погрешака чинити, јер је уклоњена могучност да ученик одузима јединице од десетице и стотина, и да остатак од јединица пише место где би ваљало написати остатак од стотина, јер је поимљивије ово потписивање остатка на овај други начин, но на први.

Још нам остаје да прегледамо, који је

од два начина множења практичнији, јер се делење увек врши само на један начин.

Кад се по првом начину множи онда је зло и горе, Највећу збрку и овде прави знак Ж који се при множењу на први начин употребљава, е

Да потврдимо примери. Има, рецимо, да се помножи 2528 и то 15 пути. У математици је већ примљено као правило, да се испред знака одузимања пише умаљеник, испред знака делења дељеник а испред знака множења множеник. Према,

овоме овај би задатак овако изгледао:

258 ЖХ 15 = (252 пута 15). Изгледа сад да се 15 множи а не 252. Истина је, да се производ не мења ма се којим редом чиниоци међу собом помножизи ; али и ако ће овај задатак, овако написан дати добар производ, ипак тај

_ производ логички изведен, а где нема ло-

гике ту се лако увуче механизан, од кога да нас бог све сачува.

Има, до душе, школа где наставник ово опажа, и упућује ученике да исти задатак пишу овако: 15 Х 252 Ако је Тај наставник, и сабирање, и одузимање, и делење по првом начину предавао; онда ће ученици приметити да има, код множења неки изузетак који ће им бити нејасан. Ученици су код одузимања прво плсали умаљеник па знак. код делења делимак па знак, а зашто. сад и код множење није

тако, множеник по знак, него множитељ

па знак

Види се дакде како може и тај знак Х да буни ученике.

Непрактичност овог начина множења, огледа се, такђе, у томе што ученик нема,