Učitelj
ВАСПИТАЊЕ И ИНТЕРНАТ
У осмовмој школи
Свакоме је познато даје главни задатак наших основних школа да се васпитницима даде потребна знања, и упуте на поштен живот, како би доцније били узор грађани: умешни, пуни слободе и права, доброте и правде.
Васпитачима је означено чему треба да науче своје васпитанике у основној школи ; то је јасно обележено у књизи „Наставни иланови, програми и недељни распоред часова за вилу ч нижу основну колу“, службено издање 1884 год. Ми овом приликом нећемо говорити о томе, је ли тамо много означено да учитељ покаже ученику за врло кратко време; ни о томе, је ли могуће да један учитељ предаје у четири разреда, но смо ради да проговоримо коју реч о оној другој половини задатка, наше основне а то је о васпштању. Данашњи надзор и уређење основних школа не даје никако прилике да учитељ обрати довољну пажњу на васпитну страну ђака. Од учитеља се тражи да изврши горе речени програм, а не даје му се могућности да га изврши. Њему је дужност да и васпитава, а са претовареним радом одузето му је време за васпитање, па јоши то није му дата могућа прилика да и васпитава. Није довољно у школи на 2—8 часа моралисати па пустити ђаке да осталих 10 часова проведу по улицама и туђим двориштима , где ће триста погрдних речи чути, а толико и хрђавих примера, Сваки ће од нас признати да се на
школе ,
васпитање деце док су у родитељској кући не обраћа никаква пажња, а у школи рекосмо да није дато за то довољно места, јер су учитељима означили да морају свршити много из наставних предмета. Учитељ хити и неуморно ради да само пред ревизора изнесе сјајан успех у видљивим предметима тј.
успех знања — умења — код деце: а ону скоро невидљиву страну — васпитну — на ту опет, велимо, нити је.
имао времена да ито одбради нити се то до сада од њега званично тражило. Писац упуства за надзорвнике основ. школа за ову год. имао је на уму од колике је важности васпитање у осн. школи, па је у упутсву означио све како би се г. надзорник могао уверити да ли је учитељ и васпитавао. Али верујте није могуће да један човек за 5
до 6 сахати бављења у једној школи
донесе правилан закључак да ли је се обраћала довољна пажња и на васпитну страну у настави. Сваки ће од нас признати да нису свуд деца подједнако покварена. Негде се чује више рђавих речи, а негде има више рђавих дела. Нама се чини да би лакше могао увидети како се и васпитава у којој школи стални школски надзорник, који ће се бавити код сваке школе 10—15 дана у години. Тада би учитељу остало „0вољно времена и да васпитава, ако би се још и програм изменио.
Ја се грозим да напишем све погрдне речи које се могу чути при игри ђака, али знам да сте ви то толико пута