Učitelj

финансијских издатака; неки унапређење земљорадње, трговине, народне привреде у опште итд. итд.

Ша кад многи излазе са разним 3ахтевима и потраживањима пред народну скупштину, онда држим, да неће ни нама нико замерати, ако и ми изађемо са неким захтевима и потраживањима пред народну скупштину, која има да се састане. Верујући у народну изреку: „док се дете не заплаче, мајка га се не сећа“, ми ћемо у неколико реди изнети све важније, главније и нужније "потребе школи и наставницима, као њеним радницима. Ми ћемо у овоме другоме бити скромнији, и у опште тражићемо само оно, што се може одмах без великих тешкоћа дати, а било би од знатног утицаја на напредак школа и наставе у ошште код нас. То чинимо поред осталог и за то, да нам се не би одговорило, како се не да оно што нам треба, за то што много тражимо, па нам се не да ништа. Излажући овде оно, што треба школи и њеним радни дима, ми се ослањамо на увиђавност надлежних и народне скушштине. У осталом ми од своје стране вршимо само своју дужност према радницима.

школи и њеним

Ж ж Ж Па шта нам треба, треба дати нашој њеним радницима,

т. ј. шта данас основној школи и па да што повољније и потпуније својој потреби одговореб... Дасе на ово питање потпуно и као што треба одговори, нужно је много што- шта додирнути. Кад бисмо хтели потпуно одговарати на горње питање, онда бисмо претходно требали да сазна-

мо и испитамо економско стање нашега

народа , тичке ,

наше финансиске, па и полиспољне и друге прилике, а и

само наше државно уређење, јер све

то стоји међу собом и са нашом осн.

школом у тесној вези. Једно друго у-

словљава и, тако рећи, органском свезом спаја, |

Овим редовима није циљ, да поменуто питање расправљају са таког гдедишта, У осталом то је и немогуће у

једном овако кратком чланку учинити

| Напротив ми ћемо овом приликом изложити само важније, нужније и корисније

потребе школе и њених радника, које се могу одмах бев икаввих | тешкоћа остварити, као што смо напред већ поменули, ~

_ Треба нам дакле :

1. Сам задатак осн. школе треба самосталније од других установа одредити ; треба јој - одредити општи њено властити задатак у коме нека траже користи др. установе као н. пр. средње школе и т. д.;

= Слевенски језик као једну сметњу

у настави и као са свим излишан пред-=

мет у основној школи одмах избацити из наставног плана и програма. То исто урадити и са досадањом исторнјом о:штом и црквеним певањем као засебним и самосталним предметима. А место тих предмета увести: Грађанска права дужности тч ручне радове; а место „опште историје“ познавање словенски народа у свези са земљошисом. Овај

последњи предмет у колико је могуће

за сад, док се не учине нужне припреме за његово одомаћење код нас.

8. Обратити нарочиту пажњу за сад на четворо-разредне осн, школе. Обрађивати у њима поглавито читање, па-