Učitelj

"ВАПИСНИЦИ 177 УЧИТЕЉОЊКЕ СЊУПШТИНЕ

САСТАНАК 1Х.

ДРЖАН 6. АВГУСТА У 4 ЧАСА ПО ПОДНЕ,

ПРЕДСЕДАВАО Јанко Кара-Матић. Председник отвара се састанак и каже, да је на реду читање прошлог састанка. Секретар Отевановић, чита записник УП

састанка. После говора г. Недељка Игња- |

товића, Јов. 4. Јовановића и председника, скупштина усваја прочитани састанак.

Председник. Изволте саслушати неколико предлога.

Секр. Л. Мишићева чита:

1. Предлог Д. 7. Мутниковића и осталих чланова редакционог одбора „М. Србадије“ да се измени име листу, јер они као покретачи листа не пристају, да то име листу и даље остане. (упућ. изв. одбору).

2. Предлог Р. Радосављевића, да се умоди г. министар просвете да, пронађе извор, да се учитељима врати задржана плата за време српско-турског рата. (упућ. изв. одбору). '8. Предлог Мих. Рашковића, да се на скупштини донесе одлука: да се умоли Г. министар просвете, да се подигну школе у источним крајевима, које су за време рата спаљене. (упућ, изв. одбору).

4. Предлог Симе Аћимовића и другова, да учитељи подижу споменик г. Гавриловићу учит. добротвору у Жичи. (упућ. изв. одбору).

_ Председник на реду је продужење дебале о пројекту мањине.

Д. Џутниковић вели: да многи од говорника, који су за среске школе, мешају то, да ли ће срез да подиже и издржава школе и да ли ће бити интернати. И он је зато да школе буду среске. Многи говорници доказују, да су данашње груписане општине довољно јаке, да подижу и издржавају школе али, вели, кад су оне свака за се, тако јаке и моћне, онда ће у заједници моћи још лакше и боље подизати и издржавати своје

школе. Он је за то, да срез не само подиже по и издржава своје школе. Што се тиче интерната, он не мисли, да би за нижу осн. школу требало да се заводи, нарочито у

"местима, која су боља груписана, а дозволио

би интернат само у крајњој нужди у местима, где су куће далеко од школе, нарочито зими. Тако за ниже основне школе а за више основне школе миели да треба да буду потпуно среске школе. Њих треба срез да полиже на средокраћама и у њима да буде интерлалско живљење. Даље, примећава, известиоцу мањине, што под „приватним школама дозвољава, да и општине могу одвојено _ подизати и издржавати школе. Он није за то, да се поједине општине одвајају од среског савеза.

Што се тиче резолуције коју треба донети, ако се у начелу усвоје среске школе он мисли да треба да буде оваква: Основне коље треба да буду среске, а осим њи може бити државних и приватних. Среске ниже основне школе подиже и издржава срез у појединим оп'итинама, а среске више основне школе, да буду интернати, које подиже срез на средокраћама и које срез издржава. Држава и приватна лица могу подизати и издржавати своје школе. Надзор над срескиљ и приватним школама води среска управа, а над свима води надзор држава.

Др. Рајчић, говори, како треба имати на. уму учитеља и децу. Противан је да учитеља плаћа срез.

Ђ. Ивковић вели: да треба реорганизирати целокупну нашу државну организацију, па тек онда уредити школу и однос њен. Доказује, да је општина, у коју сада улазе многа села, довољно јака јединица, да своје школе подиже и издржава. Орез треба да подиже и издржава среске више заједничке школе, Он је за општинске школе.

Ор. Лазаревић је за то, да све школе без изузетка, подиже срез, јер општине цеде при подизању школе разни трговчићи.