Učitelj

167

(Трећа, што нису сви наставници оваки, што је овај само један изузетак, само један грозан грешник — дао би бог, да. буде и једини !

+ ~ ж

А ми, наставници основне тиколо, те основе основи, зар неће бити и у нас оваких грозних трешнина 5 У сваком житу има кукоља, па ће га без сумње бити и у нашем — не било га!

ж

Нема ни светијега ни важнијега посла под небом од наставничкога; али ни ваплетенијега, ни мучнијега — кад се оће савесно да одговара свом позиву. Колико духова може да узвиси, колико џиновских карактера да заснује један разборит наставник; колико умова да убије, колико срдаца да сатре један неразборит ! Васпитачко је дело, као постајање каквога кристала. Често је довољан какав ваздушни меурак, какво зрнце песка, и око те мајушно стварчице наслаже се материја у најлепшем облику. Други пут опет један незнатан потрес поруши и исквари све оне започете прекрасне кристалне облике. те се цела маса претвори у ружну кристалинску дусу. Наши данашњи ђаци, то су сутрашњи грађани. Док се чозек обазре око себе, а од оних подераних, несташних дечака, што сад промичу испред наших очију са масним књигама под пазухом, постали су грађани, чиновници, управници, војсковође — постали очеви породица, вођи јавних послова, 0д чије ваљаности и вештине често зависи будућност целог једног народа будућност милијуна живота. — „Педагогија је царица свију дР жава; до ње стоји да људи буду анђели или сотоне: да глава или трбух суди, или да им се суди“. (Мишеле).

Је ли вам сад јасно, од коликог је непрегледног замашаја наш наставнички посао%...

Шта, ви сумњичите; Ви не верујете :

— Погрешно је то мишљење, брајане мој — одговарате ви — да су школа и наставник у стању, да стварају оваке или онаке нараштаје. Човек је продукат околности. Али школа и наставник су и сувише малена чињевица у маси тих околности, да би од ње могла зависити будућност једног народа.

За иста, у неколико је оправдан овај назор — али само у неколико! У толико, у колико се има у виду сама школа за себе.

Школа и наставник су за иста малена чињеница у сравњењу према броју свих осталих чињеница, које све скупа утичуи управо сачињавају напредак једног народа. Али по каквоћи — то је једна