Učitelj
КРАТАК ПРЕГЛЕД ИЗВЕШТАЈА свију надзорника основ. школа за 1867-8 школ. год. птше Ђ. С. Којић, учитељ.
—~——
4. ИЗВЕШТАЈ Г. ЛУКЕ ЛАЗАРЕВИЋА ДИРЕКТОРА ВАЉЕВСКЕ НИЖЕ ГИМНАЗИЈЕ
О ШКОЛАМА У ВАЉЕВУ И СРЕЗУ вВАљЉЕСКОМ ')
—=еввевос=
Г. Лука, на првом месту, тврди, да се опажа знатан напредак у нашим осн. школама, од неколико последњих година, у спреми наставника, методи предавања и знању ученика, али, вели, да то, увије тако у свима, није тако ни у половини школа, а можда, ће број оваких школа бити далеко испод половине броја свију нижих школа<. Штета је, грехота је, затварати очи пред истином.
Кад овај г. надзорник овако тврди, значи, да треба похитати с радом око спреме и добијања добро стручних учитеља. Ну. и ако је „учитељ душа школе“, опет је неопходно нужно, на друго место, упоредо с тим постарати се и за школско уређење, јер је одавна паметно речено: „без алата нема заната“. И ако с> опажа неки напредак у нашој основној настави, опет не можемо, и не смемо, само тим задовољити се. Још то није све, још нисмо постигли цељи, које су задатак осн. школама.
После, г. Лука каже, да читање у већини школа није као што треба, што увећи број предмета, ошширнији програми, принуђавају наставника да сву пажњу обрати на ту страну“.
Позната, је општа навика учитеља и надзорника против оп– ширности овог програма и шлана, с тога је потпуно оправдан овај разлог, који г. Лука наводи, због ког је читање овако. Али ја оћу овом разлогу г. Лукином да додам још и то, да је овако читање — у неколико — и због самих њих — шк. надзорника, што они траже да све по програму пређе, а признају да је немогуће све добро трећи. Ово, истина не вреди за све надзорнике. По мом мишљењу, кад се ово признаје, онда треба сасвим се задовољити кад се добро изради што је главно у основној настави, а шта је у њој главно, у том смо сви, с малом деференцијом, сложни.
1) Вид. Пр. Класник“ за пр. год, ов, 45. и 16.