Učitelj
180
Како код ове деце, тако и код остале, која чине изузетак у овом погледу, мозак је, као радионица мисли, у непрекидној радљивости, раздражљивост се јавља у све већој и већој мери, а стим у истој размери опада Физичка и морална снага, наступа општа клонулост, после које неминовно, као последња алка тешке борбе, долази — лудило и прерана смрт.
Довољно је и ово неколико примера, те да се укаже на врло важну страну васпитачког рада, који обухвата педагошка патологија са школском хигијеном, о којима сваки наставник мора водити најозбиљнијег рачуна, ако неће да у своме раду срља у погрешке пустога незналаштва. Г. Моро (де Тур) изнео је најдетаљније доказе за све оне појаве, из којих се резултује ненормално духовно стање код деце, а које се не ретко (у за то повољним околностима) из његовог примордијалног зачетка потенцује до лудила. Ове су те чињенице од неоцениме вредности не само за психијатра посебице, но иза родитеља и васпитача у опште. Психијатар је, нема сумње, васпитач, чији је задатак да и терапевтичким срествима достигне своју цељ; онима, да васпитачким својим радом спречи, ако је могуће, те да се до тих сростава и не дође. И за једне и за друге неопростим је грех: да не познају предмет којим се баве, нити појаве, којеим се сваког часа јављају пред очи, те да им зналачком умешношћу изађу на сусрет. Не буде ли школа у срећнијим околностима, да испуни све оне захтеве, који се с правом траже од ње у погледу чувања дечијег здравља, онда бар о једно нека се не греши, а то је о одржавање равнотеже међу духом м телом. На, тај се је школин грех одавно викало, а данас више но икад. Прераним и брзим развитком дечијих духовних способности спречава, се напредак Физичке снаге, а где се ова окрњи, поремети, упропасти, онда су ту дати и услови за разноврсне Физичке и моралне аномалије, којима треба тражити лека што пре. А пропусти ли породица многи (поменути) дечији „грех“, не притекне ли школа за времена да се штетне појаве још у свом зачетку угуше, онда остаје само једина нада, дату небригу и незнање надокнаде — хладни душеви, Фластери, влажни чаршави и 1гафетеп| Фопрџе ......
њЊф%