Učitelj

46()

Са жељом на успех у овоме погледу и завршујем овако у кратко ову расправицу, коју данас изнесох на дневни ред.

Децембра 1888 г. Пирот Јов. Максимовић учитељ.

58 ара

ИСТОРИЈСКИ РАЗВИТАК ПИСАЊХ И ЧИТАЊА

ЈИ ПРИМЕНА ЊЕГОВА У НАСТАВИ Код источних и клАСИЧКИх НАРОДА; И ПРИМЕНА ОВОГ ОДЕТ НА ХРИШЋАНСТВО,

Ни једно велико откриће, које је у човечанству учинило протрес, није никада учињено од једном — једним скоком. Много и много времена морало је да прође, докле се дошло до неког великог дела или вештине, које човечанство унапреди. Џа тако и откриће вештине писања и читања није могло доћи од једном, него је морало чекати време сазревања. Дакле са интелектуалним развитком човековим дошло је и откриће читања и писања. И онда куд и на што да се наслонимо него на природни закон континџитета, по коме у природи ништа не може имати скокова, и на основу кок се може закључити — да се и човечанство по њему као и све друге јединке у природи развијало. А како културна историја, са својим историјским гранама, од најстаријих времена, — од како човека као најсавршеније створење на земљи памти, — почиње тј. тражи почетак интелектуалног развитка човекова: онда историји не остаје ништа друго, него да учини позајмицу од природних наука и закона, како ће што верније прошлост описати. Јер право познавање историје немогуће је без познавања природних наука. Природне су науке основа за право познавање интелектуалног развитка човекова. А тако ипри изучавању природних наука нужна је културна историја хармоније ради, да човек проналаске верно нараштајима "саопштава. Историји не припада ни један једини закон од важности, већ су они својина природних наука. Још ако историја. не тумачи: своје зашто зато, тј. не осврће се на закон каузалитета. онда је она пуна голих набрајања, која немају никакве важности, и могла би се сравнити са предказивачима, времена. А како је историја. педагогике, једна грана култрне истрорије, онда и за њу важе закони : континуитета п каузалитета. И тако ако хоћемо, да се упознамо са писањем и читањем код најстаријих народа, онда се морамо „Аотаћи поменутих природних закона; јер ми и тражимо развој пи-