Učitelj

464

у наукама које бројно расту. Метод или поступак при читању и писању био је овакав: ;

а) Код читања. Учитељ прочита прву врсту полако, а ученици га прате говором и прстом или дрветом казаљком и пазе на изговор свакога знака тако, да они могу причати исту врсту без учитеља. После деца читају гласно ту врсту на памет. Пошто ученик научи ту врсту добро, да је сигуран изговорити, онда окреће леђа књизи и учитељу,те изговори механички од речи до речи задатак. Кад је тако научена прва врста пређу на другу, трећу итд. докле не науче целу књигу на памет.

6) Код писања. Код писања ученик добија прегледаницу са најпростијим знацима — неколико црта, коју ученик мете под хартију, па онда по истој пише. Пошто би се извежбао мало боље онда би слободном руком без подметања прегледаонице почињао писати. После се опет продужавало читање из других књига; а: нарочито из оних, у којима је изгоњена веронаука њихова.

Као што се види, ни писање ни читање код Кинеза није се природно развијало ни учило. Читање се пре почињало него писање што је неприродно, а не упоредо као што је и постало. При читању је био механизам , где не влада разум ни мишљење; него се ученику млого — (без разумевања — у главу натрпа, те му се у њој направи збрка — каос.

Поступности види се да је било и код читања и код писања, само што секод писања није дете навикавало на саморадњу. Тако је читање и писање постјоало у Кини од пре 5—6000 година пре Христа, па тако и данас још траје; јер културом других народа нису се користили, а тако ни њиховом други.

# 2. Шисање и читање код Индијанаца и Мисираца.

Како се васпитањем код оба ова народа ишло нато — да се одрже касте, и како су васпитачи били људи из прве касте — Брамини и свештеници, то су они разуме се и наставу у истоме духу удешавали, поделивши је на двојаке заводе за васпитавање. То су се оваковом наставом и могле касте дуго време одржати на штету народне свести. ·

Завод у коме су се васпитавали свештенички и из војничке касте синови звао се: завод за егзотерине. У овоме заводу добијана су већа знања, док у другим заводима, где су се васпитавали синови из ниже касте, — знања се мало добијало.