Učitelj

481

прво, редовна, законодавна скупштина ово учинити. Који разлози | товоре против ових школа, мислим да су већ толико познати, да их је излишно овде понављати. — ,

Говорећи о нижој и вишој основној школи вели: „Наша нижа осн. школа преоптерећена је великим бројем наука, који је у њу унесен, и огромним наставним материјалом, којим скоро свака од прописаних наука изобиљује! После донесених одлука прошло-годишње (У) учитељске скупштине, које се сад налазе пред одређеном комисијом на расматрању, и које су, по мом мишљењу добре, им после толиког писања појединих учитеља и школских надзорника излишан је сваки даљи говор о томе. Ово цитирам само да се види да и шк, надзорници нападају на садањи програм, а не само учитељи, Ово су казали и још многи надзорници школа.

Више основне школе он задржава оваке, само замера што се отварају најпре по варошима и варошицама, а не по селима, где нема гимназија, он предлаже да се више осн школе отварају најпре по селима, а пс варошима -- место њих — да уче Ги П раз. гимназије сви свршени ђаци осн. школе. А да би се могли уписати сви, предлаже да се укине пријамни испит за гимназију, који више пута многе ђаке одбију од гимнасије, а исписани су из осн. школе као свршени, па остану на сокаку. Ово би Хабл надлежни да имају на уму за оваке ђаке.

Заиста, и овакав распоред отварања виших обн. школа, бољи је од садањег, али ипак није добро овако уређење ових школа. Ја сам о овим школама пре казао моје назоре, а сад ћу овде да их у кратко поновим. Више основне школе треба да имају практични карактер. Оне треба. да спремају за живот. Као такве оне треба, да. дођу у ресор министра народне привреде, а да се одвоје од основних школа. Свакојако погрешно је ово садање отварање виаших школа по варошима где има гимназија. Уређење ових школа, треба. да буде онако, као што је изнесено у „Учитељу«“ у св. за Фебруар од једног учитеља.

Овим се завршује преглед овог извештаја.

» 5 +

Сад би био на реду 7 извештај 2. Косте Миленковића, проф. нилике учитељске школе, о школама у окр. Крушевачком, али пошто је он, у свом извештају, говорио само о програму, 0 ком ја мало час рекох да не треба више говорити, то онда нема сео

« УЧИТЕЉ» 35