Učitelj

601

тати. Па ако је наступила нека потреба а буџет је »исцрпљен,« тад врховна школска власт радо притиче у помоћ „накнадним кредитима.» Како је то лепо, а у једно како је то огромна разлика између мучних намирица основне школе у селу и Једно државне школе, па ма како она била мала или велика.

А школа је — свуда школа: основна као и средња, средња као и виша. Потребе су свуда исте: клупе, други намештај, учила, књижница — све је то исто и у основној и у средњој и у вишој школи.

Не би ли, дакле, могао да се нађе сходан начин да се и подмирење основне школе са потребама стави на какву сталнију основицу, него што је то случај данас.

Може! то је моје уверење.

Ваља школе сеоске што се вишо може еманциповати од дотичних општина. Варошке школе могле би остати по досадањем, али са већим гаранцијама за ушколску касу.“

Нека ми нико не говори о готовости масе за све ово. Маса је свуд истоветна. Њу ваља неко да предводи. Па каје и тај «неко,“ а у овом случају главни кмет и цео школски одбор, верна копија своје масе из које је произашао — онда шта може школа 0чекивати отуд Наравно, има потреба које искључно морају остати у општинском старању — али има још више потреба школских, које ваља с друге стране намиривати.

Школе ваља да издржавају окрузи. То је главна новина овога предлога.

Ја замишљам остварење тога начина овако:

1) Уз порез да се купи и шволски прирез;

2) Тај прирез да дају све „пореске главе» целог округа; па дакле и оних села где нема школе;

3) Сав отуд покупљен новац сачињава окружни Фонд за издржаваше основ. школа у округу;

4) Тим Фондом рукује Уставом предвиђени окружни одбор;

Сваке године склапа се буџет за све школе сеоске поименце на подмирење школских потреба (учитеља плаћа, за сад, и даље државај;

6) На основу школског и објављеног буџета школски одбори. с учитељем или управитељем, овлашћени су да могу, у границама буџета своје школе, набављати шта школи треба: оправке и доправке мање, клупе, учила и све друге потребе; -

7) Вишак, који преко годишњих расхода претече да се употреби на подизање нових школа у местима где се надлежним путем за нужно нађе; и

« УЧИТЕЉ» 10