Učitelj

199

Кад наставник увиди да ученици не одговарају на питања као што треба, онда треба тражити где је узрок: да ли до ученика или до самог наставника. Увиди ли наставник да је питањем погрешио, треба одмах да га поправи. Ако се примети и такво питање међу многим питањима, да га ученици не разумеју, треба такво питање одмах променити и управити друго јасно п разумљиво Увиди ли наставник да га ученици нису разумеди 0 тога, што не ваља ред речи, треба питање одмах променити.

Стоји ли до ученика што нису одговорили, онда је узрок овај:

1. Што ученик нема доста речи да на питање одговори;

П. Или је ученик стидљив,

ТЕ. Или није пазио; и

ТУ. Иди не одговара што је тврдоглав — јогуница.

Свака овака појава захтева другојачије понашање насавника спрам ученика.

Има случајева, да ученици у први мах немају доста речи се којима би олтоворили. Кад наставник примети овакав случај у школи треба да промени понашање, како би ученици могли одговарати са 34 речи, и то, које бу узете из питања. Децу, која се либе или плаше, не треба у почетку често питати, већ треба пазити на при-. лике и давати им питања на која могу давати одговоре са речима „јест“ иди »није.» Доцније им треба, све више питања давати, док се највад не ослободе. Још: треба тражити од ученика да понове“ одговоре, па им негде и променити неке речи, или нове додати. Овим се ученици веџбају и навикивају на размишљање. Кад се примети да ученик одговара хрђаво, треба испитати да ли то чини. за то, што није пазио или из навике коју је од куће донео. Ако је први случај, онда треба поновити питање и другога ученика слабијега — питати, а њега прекорети. Ако је други случај, онда се треба показати строжији. Питати до њега ког ученика али слабијег који ће га понизити.

Кад неки ученик неће да одговара из тврдоглавости или из ког другог узрока, онда, треба управити питање на ког мањег слабијег, а понашање првог ученика осудити таквим речима из којих би оно увидело да његово неодговарање долази из лењости и непажње, и да је нама познат узрок његовог ћутања. -

Понови ли се исти случај треба га казнити онако, како за служује...

Добије ли наставник одговор од ученика какав се управо тражи питањем иди можда још савршенији, онда је јасно да. треба продужити рад. ;