Učitelj
932
Ово се не да постићи «својим речима » Кад се већ нешто пеприча лепо,«својим речима,» а ув то и тачно. настаје потреба да се то више пута понови што тазније и да се запамти. Да ово објаснимо, а у исто време и да докажемо основаност свега тога, То ћемо учинити једним примером. Имате пред собом два, ђака. Обојици сте лепо испричали 60: на Мишару и обојица, су вам то исто лепо поновили Шта мислите: ако први после причања научи ту причу на памет, а Аруги не — који ће је од њих ПУЊе тамтитиј –- Бевссуње први.
Може нам се овде умесно приметити, како би се.
деца, према данашњем програму, и сувише оптеретила, кад би се нагонила на, овако учење То стоји. Али се не мора у свему поступати овако. Нека се пробере оно што је најважније и нека се запамти. За нас је овде важнија особина духа детиња него ли програм. Боље је запамтити из малога МНОГО, него ли из великог мало. Учење песама на памет још јаче потврђује наше мишљење. Кад би се Догађаји изложени у песми исприпали «својим речима,» врло би се брзо заборавили. При џонављању тачно научене песме, јасно се види, како речи изазивају идеје (мисли). У песми је још и та олак-
шица. што речи изазивају речи, те се тако целина одржава.
~
Да завршимо ову кратку расправу.
1. Механизам може бити двојак: механизам коме предходи разумевање и механизам без разумевања Први је од велике користи у настави и треба га одржавати ; „други је штетан и треба га гонити из школе.
%. Разумевање има својих граница. Разумевање код деце није то исто што и разум код људи. Разумети за дете значи појмити представе и добијати просте појмове, а никако генералисати, стварати опште појмове, идеје (апстракције).