Učitelj
299.
бити само тако, ако је реч везана са Пред ВРШЕ оре ако у дух не долазе голе речи.
Што важи за поједине представе, то исто важ п за појмове обе врсте: и за специјалне и за генералне. Општи и специјални појмови нису предмети, који се посматрањем сазнају Да се добије идеја о нечему, потребна је апстракција. а апстракција се врши расма- | трањем односа. У овоме раду, речи врло много помажу, | : а нарочито кад желимо де апстрактне појмове створимо код других
У дечијем духу већином су прости појмови. Апстрак- | ција је врло слаба, тако, да се на њу не може ни рачунати при настави. Ово је опазио сваки учитељ прш-
ликом извођења дефиниција. Дете разуме шта су име-
нице, придеви итд., али никако није у стању да изв;ши генералисање, т. ј, да створи дефиницију о тим врстама "речи. Дефиниција није ништа друго до име генералног појма , једне идеје. једне замисли, и ако 'емо ради да деца тај појам запамте, морамо им то име, ту дефоницију, чешће понављати. | 6 «То би био механизам» — приметиће нам се. А шта је друго него механизам : памћење имена животиња, би-
љака, минерала, разних личности итд.% Докле год дете
Мара
не доспе да само генералише, дотле је механизам одвећ потребан. Разуме се, овде не мислимо на онај механгвам где се у дух трпају речи без датих представа и
створених појмова. Али. кад се извесан предмет јасно представи деци, кад им се створи појам о њему, зашто да се не запамте речи које их обележавају : | Није довољно да деца нешто само поимају, већ ј потребно да то исто могу и лепо изразити, Као што се
правилан појам добија правилним ијасним посматрањем предмета, тако се исто правилан и јасан израз постиже правилним и јасним вежбањем. Грешка је што се многи учитељи задовољавају и са траљавим одговором, само кад виде да им деца разумеју ствар. Нама