Učitelj

и скратити у материјалу за предавање. На пр нв мора се о свакој животињи, биљци и минералу причати опширно, него само оно што је главно. (Изоставити опис наситно, а узети само неколико карактерних црта, начин живота и корист или употребу) И код сваке нове јединке узимати оно што је за њу ново, битно, карактерно и одлично од осталих. И на тај начин ее једног часа могу прећи 2—38 јединке. Или на пр о празницима не мора се надугачко и нашироко причати, већ казати само за што се који дан празнује, шта је тога дана било, шта је дотични светац био и шта је учинио, те је у свеце увршћен. У земљопису и Историји такође се могу изоставити ситније и мање важне ствари. — И на тај начин програм данашњи опет може бити свртен, само у мањем обиму.

4. Ако се програм баш не могадне евршити због чега му драго, нека се и не сврши. Ревизор мора узети у обвир сметње, које нису дале да се програм еврши, само ако је оно што је урађено добро урађено. (У оста10М, што данашњи програм још није окраћен, кривица је и до учитеља 'самих. Сви вичемо да је програм велики, а овамо запнемо па удри, сатри и себе и децу докле га не свршимо. И на испиту ревизори виде да је програм у огромној већини школа свршен, а тек у по некој није. Како је он свршен и колико се муке имало око тога, то они не виде. А кад би се једне године, нашло, да се програм није могао свршити ни у половини школа, онда би се та ствар морала брже мењати и замењивати бољом.

Учитељи би једне године изгубили у оценама, али би много више добили тиме, што би друге године данули душом.

5. На учитељским скуповима и скупштинама, а и преко јавности много енергичније протествовати и тражити да се програм промени и школа ослободи ове данашње беде.