Učitelj

315

упозна са безбројним разноликостима у духу и наклоностима, нити може да вам каже, какве измене мора да претрпи процес васпитавањ у сваком поједином случају. Према томе, опште изучавање духовне природе, чиме се бави психологија, васпитач непрестано мора да допуњује пажљивим посматрањем духовног живота код појединих својих васпитаника, да. би према томе и цео свој рад могао удесити.

Па и ту ће васпитачу од велике користи бити научно изучавање психологије, јер да би се упознала личност сваког појединог васпитаника, сем посматрања, потребно је и опште појимање, а ту треба да помогне познавање и разумевање духовне природе, у њеној целини. Ствар је јасна, да само поред светлости ошштег знања можемо потпуно да појмимо поједине предмете. Ботаничар се потпуно упознао с новом биљком кад може да је класификује, т. ј. да је подведе под општи опив, ту да јој тачније одреди место, и да је изучи помоћу општих ботаничких принципа, Исто тако, ми можемо тачно да појмимо сваког појединог дечка. тек онда, кад на њега применимо опште знање дечије, и у опште људске природе. Дајући нам могућност да појмимо индивидуалне дечије карактере, знање психологије помаже нам, даље, и кад оћемо да одредимо, у колико, према датом карактеру, да изменимо свој метод поступања. Ту нас, свакојако, мора руководити искуство. Како је на пр. најкорисније да се поступа с дететом оваког или онаког темеперамента 7 Задатак тај може бити решен само помоћу резултата дугог искуства. Али и ту су научни принципи веома драгоцена допуна, не само с тога, што нам помажу да тачно појмимо и разумемо различне резултате нашег поступања у равним случајима, већи с тога, што нам објашњују измене, које морају, да се учине у методу рада. —