Učitelj

443 у школи, — то је исто од велике вредности да се изнесе пред читатеље ФУчитеља.“ Ево неких примера, слика :

Т. Дечији појмови и њихово мишљење.

1. Причам деци једном приликом, у Ш. разреду, о боју на Иванковцу (Земљопис с Историјом) и напомињем, како су се Срби, усташи, до те битке тукли само с Турцима, зулумћарима. Деца су ме добро слушала: а Николић, из 3, клупе нешто се насмеја ускомеша, погледа у другове па у мене и диже руку колико год може. Мене та појава прекиде у раду, те га упитах: Шта је Николићу: А он устаде и рече: «Господине, то су они Турци, за које ми прича баба да су говорили: Удри бабо 20 јаја на тигањ !< — Мени беше довољно, па да се уверим, да деца појимају с каквим су со Турцима дотле усташи тукли — те продужим даље, —

2. За именицу “јесен“ један ђак, који је написао реченицу „Четири су годишња времена: прелеће, лето, јесен и зима» на табли, вели, да је стварна пмевица. Ја га упитах, да ли је где видео „јесен“. Он ми одговори : „Јесам < Даље, на моје питање, колика је „јесен 2“ Одговори: „дугачка.“ Даље, на питање, колико 2. Одговори : „Колико топола.“ Даље, да није још дужа 2 — »Наје!» Ето колико је апстракције у деце, колико правилних појмова! Истина, нека су се деца за време тога говора смејала, али је вероватно, да их је било више њих, који нису имали правог појма. ових речи. Ово нас опомињо на децу; на незрелост.

3. Једном приликом (у !. разреду), на моје питање, зна ли који од чега се праве чаше 2 Одговара се: „Од стаклета.< А стакло2 «Од леда.» За тим ја наставих : кад је од леда, што се не растопи, кад греје сунце или наложимо пећ2 Ђак одговара : Па има унутра и гвожђа,“ — Ту деца изводе закључак по спољним споредним знацима : боји, тврдоћи прелому и томе подобно. —

4. На моје питање у (1. разреду): како је Св. Сава подизао школе и цркве% (што је пре мене научено од другог наставаика) одговара ђак: «Не знам.“ Ја питах и остале, но сви дадоше негативан одговор. Ја их даље помогох, и опет ништа! Дакле, том сам се приликом уверио, да је термин „подизао,» и томе подобни термини, за дечије схватање непријемљиви. Место тога могло би доћи: наредио да се направе школе и цркве.»

5. Разговарајући се једном приликом (у 1. разреду о школским, кујинским, баштенским стварима, о стварима, које се виде прешао сам не такве ствари, које се не виде. Овим сам хтео да

| 905