Učitelj
485
буде дуготрајан и користан по народ; не даје могућности да основну школу уведу у пету Фазу, која би се битно разликовала од ове Фазе, у којој ми данас живимо и радимо; оно даје могућност да се унесу мање и незнатне измене и допуне, које до душе побољшавају ствар, или не праве фазу.
Ови разлози говоре о немогућности увођења битних измена, које чине фазу у животу основне школе, као и о томе да је немогуће те битне измене поступно срођавати са народним животом. Али поред ових разлога постоје разлози и на другој страни, који су у овим приликама претежнији. Нама је свима познато, да је Балканско полуострво такав део не само Европе, но и међу остала, 4 копна, да се с правом сматра као алем намен. то природно богаство балканског полуострва привлачи све културније народе и' државе к себи. Како је и наша отаџбина један малени делић тога алем камена, то и видимо да се укрштају интереси многих културних држава и у нашој отаџбини. Многи налазе своје интересе овде за своју бољу будућност. И све дотле, докле им се дозвољава да у нашој отаџбини траже и налазе своје приходе без поговора, све дотле велим, мораћемо се задовољавати са ситним изменама, како у животу наше основне школе, тако и другим гранама народног живота, народне потребе. Ето то укрштавање интереса европских држава чини непрекидну сметњу у напредовању основне наставе. Зар је мало пута буџет основне школе утрошен на друге потребе; А зар ће и у будуће бити друкчије! Биће, и то само онда, кад једном дође време, да се укрштавање интереса сузбије; онда ће, велим, основна, настава, поћи напред; само ће тада имати основна школа свега од оних услова, који су јој потребни за брзо и стално напредовање и развијање. А дотле, нико неће спорити, или бар не треба да спори, да за овако полагано напредовање основне школе криви