Učitelj

59

Под оваквим условима, опасности од наставе, ако тих опасности има, ишчезавају пред њеним благодетима. Ако је пастава потребно оруђе за слободно васпитање, она је то отуда што нас ослобођава ропства. Пошто је у стварп само једна слобода, морална слобода, то принцип и особина сваке друге слободе у суштини није ништа друго до ропство. ропство незнања и зла, одакле "проистичу сва друга зла: нужно је, да се душе пошто по то ослободе тога ропства. Унпштити незнање, значи уништити зло а заштитити слободу. Зло пије само не. правда, страст која је за осуду, већ је зло још и заблуда, предрасуда, рутина, — све оно што окива живот у свима његовом правцима, што шкоди телу и души. Ето од каквих нас потчињености ослобођава настава; она је дакле услов за здравље и одржање физичког живота, као што је и једно од најчистијих уживања интелектуалног живота и једна од најузвиленијих манифестација моралног живота. Светлост која обасјава дух индивидуе расппа се свуда око ње, на породицу, друштвоји ТД.

Никакав рад не може бити без наставе па ни ручни рад. Узмите преда се два раденика, једног ооразованог другог незналицу. Доказано је. да први има преваге нод другим Општа култура обасјала је његов дух, учинила га је способнијим да схвати значај ствари да оцени њихову вредност и односе, а наролито пак учинила га је поузданијим у себе самога; специјална култура олакшала му је занимање које је изабрао, дала му је могућност да усаврши начине извођења, да умањи свој труд, а да увећа своје користи, а нарочито своју моралну корист У колико боље уме да ради. у толико ће више поштовати свој рад, т. ј. уметност која је душа раду; једном речи, у толико ће више уваживати себе самог. С тим се, бев сумње, неће да каже, да је сваки порок уништен и свака страст побеђена; али поттовање себе самога, осећање личног достојанства, моћно је средство