Učitelj
602
мер, сваки лагао, зар онда неби услед тога љубав ка истини била само једна намера; Дакле, идеја о васпитању која развија све диспозиције људске природе, потпуно је истинита."
Да, васпитач достојан овог имена треба да зна. да, он, радећи са својим сувременицима и за њих, ради такође и за будућа времена. Имајмо у виду овај циљ у часовима клонућа. Ахо ми сами нисмо у стању да видимо прогрес који смо појмили и у који верујемо, то вршећи нашу дужност омогућимо га, јер ће га наши последовачи, срећнији од нас, видети.
_ Да закључимо. Сав дух паспитања. како нам се чини може се резимовати у ове две поставке:
Једна је Аристотелова:
«Природа почиња све, вештина и васпитање довршују оно што је природа. отпочела, »
Друга је Хеглова :
«Педагогија је вештина створити моралног човека.»
Прва даје полазну тачку у прогресивном васпитању Друга одговара циљу слободног васпитања, ако све мо-_ ралност сматра као битни карактер човека „како индивидуе тако и члана социјалне општине, и ако се постигнуће моралности сматра као његов најузвишенији и најпотџунији циљ.
~
Рап Копззејоћ,