Učitelj
660
да га сви воле, чувају и непрестано се брину и упућују на прави пут к истини и правди. Само помоћу стеченог поверења наставник може створити земљиште за, морални утицај на ученике. По себи се разуме, да у школску дисциплину не сме се уселити неспоразум међу децом и родитељима. Исправљајући родитељске погрешке, учитељ не сме код детета поколебати родитељски аукторитет, јер већи део родитељских погрешака, врло често бива или због њихове превелике љубави према својој деци или због незнања да срдачна осећања треба да, уступе пред потребама хладнокрвног расуђивања,
Не мислимо да горе споменути примери исцрпљују све породичке типове и из ових истичуће Форме свију могућих одношаја међу школом и породицом. Разновреност ових типова у обичном животу умножава се у бесконачност, те због тога и школски утицај на сваку · посебну породицу не може се теоријски одредити. Правилне одношаје у сваком оделитом случају ваља утврдити не основу практичких резултата. Из овога са свим природно пониче врло важна обавеза, по којој је школа, дужна подржавати живо и искрено пријатељство са породицом. Поред оцште примљених правила и писмених одношаја, учитељ треба да се почешће виђа са ђачким родитељима и стараоцима. Он треба почешће да посећава ђачку породицу и да са исто подржава исерено пријатељство. Оваква веза даје учитељу могућност да дозна учениково домаће уређење и по потреби утицати и на породички свестрани прогрес у васпитну корист. Кад је учитељу отворен дом ученикове породице, онда он може почешће надгледати шта ради ученик код куће, како пазе на њега, т.ј. каквој је дисциплини потчињен. Сем тога, учитељ има могућност да се разговара са ђачким родитељима о детињем карактеру, о подобности и ступњу његовог школског успеха. Овим се олакшава, не само школски рад, него ствара и ошширни пут за
ћ и 4 5 5 4 4
“