Učitelj
МОНА
769
правничких закона, свако друштво има и своје написане законе, који се састоје у друштвеним предрасудама, наравима, обичајима и погледима на поштење и непоштење. За тим, поједине личности у овојим поступцима готово увек подражавају већини, и обично веле: „где сви Турци ту и голи Хасан.» За то је са свим немогуће оделити децу из друштвене атмосфере. С тога од умне и мо ралне развијености друштвених чланова зависи и ниво дечијег развијајућег се карактера. Одавде баш и потиче различни значај школских интерната. Дакле, школа
"тек тада може потпуно успевати, кад њен рад помажу
сви чланови друштва, — кад су сви пропикнути чистим моралним тежњама, –.
Но запитајмо се искрено, колики је проценат наших грађана, који су свесни свог моралног духа према њежној и неопитној омладини. Зар је у нашем друштву мали броји таквих грађана, који породици и на'јавним местима говоре и чине неморална дела на очиглед целом друштву па и ученицима. Зар су ретке удичне свађе, грдње, па чак и тучења међу грађанима и супрузима: Зар се многи уздржавају од псовке п сличних безобразних прича какве на сваком кораку наши ученици чују
не само од неваљалих познаника, пријатеља, и сродника;
пего чак на жалост и од родитеља!: Зар је мало и таквих оцева, који свог малог синчића износи пред госте. узима на колена и не може се зауставити од смејања и радости што његов «пуша» уме да псује и безобразне термине изговара. За то наши наставници много већу корист допринели би друштвеном развитку, кад би се мање мешали у партијске интриге, а више психолошки проматрали своје ђаке и друштво, из кога, могу сваки дан у критичким скицама из друштвеног живота снимити и штампамати богати материјал за моралну и интелектуалну историју нашег васпитања и образовања. а такође и лаку моралну поуку за наше сувремено друштвено класје, које ће без сумње сазрети кад га пот-