Učitelj
пуно влада свима својствима, која сачињавају главне педагошке врлине — онда је он стекао код својих ученика два драга камена: аукторитет и љубав, који по спољашњем изгледу нису тако јаки као заповедање и претња, као казна и надзор, али су стварнији и плодовитији и ништа се не може сравнити са силом ова два чиниоца : јер стварају бљагодетни утицај на дечије срце и предају наставнику унутрашњи дечији свет. Ђачка покорност, која пониче под утицајем аукторитета и љубави, служи као најбоља гаранција за правилан успех школске дисциплине. Дакле и у овом потледу школски је живот сличан са политичким, јер исто тако и у политичком животу дисциплинарна, сила, састоји се у оним унутрашњим односима, који везују народ са његовим владаоцем. да то видимо да у течају многих година и векова, владајућа династија, стоји. на челу нације, радећи укорист и заблагостање свога, народа; дели његову судбу, тугу и радост, срећу и несрећу. Унутрашње средство међу народом и владаоцем пониче из узајамне симпатије. Као што се види и овде искрена оданост и апсолутна вера поданика у владаочеву мудрост, ствара најчвршћу безбедност друштвеног реда. Расматрајући аукторитет с психолошке тачке гледишта, ми ћемо споменути сваком познати закон духовне и Физичке природе: да ОАД4 двеју сила супротно наперених на једну исту тачку, сила, моћнија добија превагу над слабијом и то пропорционално степену своје јачине. т. ј. моћнија сила даје правац слабијој. По истом закону и аукторитет силнијег духа подчињава слабији, т. ј. силан д4у% парализира самостални рад слабијег који и нежотице уступа јаком утицају. Овакав утицај духовне надмоћности види се свуда, где је образованији човек опкољен простијим људима. И врло често бива да први појмимо
своје жеље, а само својим знањем постиже узвишење и утицај. У овом случају лица, која се потчињавају