Učitelj

трешака погађа саме мисли и осећања, њихова. Учитељ

који је подобан за овакву врсту психолошког посматрања, без сумње, влада моћним и правилним оруђем за морални и интелектуални утицај на ученике. Учитељева пажња треба да се простире на све унутра-

шње и спољашње школске погодбе. Ваљан учитељ

вешто примећава и оцењује сваковрене околности, које имају утицај на ученике и школски рад. Такав учи-

тељ не трпи да се школске ствари налазе у неисправ-

ности, да ученици страдају од сувише јаког осветлења, прекомерног ложења пећи ит. д. Таквом учитељу непрестано лебди пред очима васпитни смер и узвишени позив. Зато засваки утицај бира такве методе, који потпуно одговарају васпитном смеру. У таквој

школи сви закони и обичаји изражавају се у учите-

љевој мудрости. Такав се учитељ врло брзо прилагођава погодбама места и времена, т. ј., зна шта је по тео. рији потребно, а на практици могуће. Такав учитељ никад не заборавља народну Философију „испеци па реци,“ па зато захтева од ученика само оно, што су

ју стању испунити, јер сваки његов поступак оцењује

према његовом унутарњем достојанству. Ваљан школски

дисциплинатор зва да су ученици изванредно осетљиви,

за то је према свима ученицима праведан, На њега не утиче учениково богатство и сиротиња, подобност

- итупост, симпатичност и антипатичност. Добар је учи-

тељ у једњо исто време дисципљлинаторски строг и родитељски благ, т. ј., поред сваког учениковог поступка,

жФетавља питања: који су узроци спремили и изазвали

поступак %• Шта мисли сам ученик о истом поступку 1

Да ли ће ученик сматрати казну као заслужену или као неправедну, и напослетку, како ће иста казна утицати на свестрани учеников развитак! И чим се потпуно увери у корист утицаја, то одмах и извршује намеру одлучно и без сваког колебања и обзира на свеколике животне незгоде. Ако учитељ својим личним животом даје ученицима добар пример, ако он пот-