Učitelj

201

По што смо овако, у најкраћим потезима, казали реч две о вештинама у опште, понајвећу бисмо услугу учинили читаоцима, п самом предмету говора, ако бисмо о свакој вештини по наособ проговорили о њима што опширније, као на пример: од колике су важности поједине од њих; како их треба у опште посматрати, као и то: какав утицај могу имати таква предавања. на душу наших ученикаг ит. Д.

|. Цртање.

Без сваке сумње, у целоме образованоме свету, скоро се по највећа пажња између осталих предмета обраћа вештини — цртању.

Па, зар и смемо рећи, да цртање није верни и трајни пома-“ гач и покретач целокупне човечаиске културе2! Освештана је већ истина, да све оно што се жели да направи, мора најпре да се нацрта. Тако исто је неоспорна истина, да ће један народ, који је у овој вештини развијенији, од другога долеко даље одмаћи у културним успесима.

Цртање је дакле предмет, који највише буди самосталности

код ученика, који развија моћ комбинације, као и укус за правилношћу и лепотом.

Јесте ли кад год посматрали у вашем животу, какву, у лепим бојама, израђену слику 2... Не сећате ли се зар момента, када вам је у тренутку посматрања, душа испуњена била неком надчулном радошћу, неком милином, у којој бисте вечито остали 2...

Па чему бисмо имали да заблагодаримо на свему томе; Ничему пре, до вештини цртања. Ова је вештина кроз наше очи, кроз врата где најживље утиче лепота на ум и душу, унела неизмерно благо душевно. Око је орган, који је и по природи и по конштрукцији више мање код свију људи подједнак. Помоћу њега стоји човек у вези са спољашњим светом. Помоћу њега добијамо понајвише утисака и идеја. Око је једино помоћу кога сазнајемо боју, линију, изпупчења итд. Први утисци »„лепога» пролазе кроз ово чуло у

душу свакога човека.

Сама радња цртања; она одмереност и практичност, она пажљивост и умешност, може бити, већи су природни васпитачи и од саме књижевности. Према овоме можемо без сваке сумње оправдати замисао: да у времену, кад настава уступи и цртању онолико места, колико и књижевности, моћи ће се веровати, да је она учи-

нила све што је до ње стајало, те да се код омладине развију племенута осећања.

Цртање — рекосмо — покреће на рад и очи и руке; навикава дакле човека да боље види баш оно, што је сушаствено и