Učitelj

309

ној школи. Данашња основна школа претрпана је наставним материјалом, и пре личи на мале космополитске факултете, него ли на основну националну школу. Они, који стварају програме за основну школу, већином су људи којима је основна школа непозната. Њима никако не иде у главу да основна школа не буде школа науке. Али, на жалост, много су чуднији они, који су познати с основном школом, који претендују на своје педагошко знање. Први се бар дају лако разуверити, кад им се изнесу оправдани и јаки разлози. Друге пак нити можете | разумети, нити они вас могу разумети. Они су постали“ највећа сметња основној школи. Изузетак је редак. Од њих можете чути како у основну школу треба да уђу основи свију наука: и биологија, и социологија, и хемија, и Физика, и геологија итд. итд. Од њих можете чути како и рачун може национално да васпитава, као што од филолога можете чути да без граматике не може бити никаквог успеха у српском језику. И кад тако тврде људи, за које се сматра да скроз познају основну школу, зар онда треба отуђивати остале који основну школу тек узгред познају: Зар онда треба осуђивати оне, који, сваки по својој струци, траже да се што више наставног материјала унесе у основну школу ' И зар се после свега тога треба чудити зашто је школа толико оптерећена ;

У министарским Упуствима која се издају надзорницима основних школа, препоручује се, да се исти увере: а да ли је оно знање, које се даје у основној школи, постало својина ученикова и у колико је васпитно упливисало на ученике. Па какво уверење добијају надзорници " Не само да знање није постало својина ученикова, не само да исто није васпитно упливисало на ученике, већ је убило и ону природност с којом деца улазе у школу. Врло су ретке оне школе у којима надзорници теку противно уверење.

И тако, данашња основна школа, у место да снажи децу и умно и телесно; у место да им пружа благе и