Učitelj

318

основној школи. Овим се не иде на то да наши ученици постану какви славни певачи, који ће стећи себи светскога гласа; нити се иде на то, да постану какви виртуози у овоме, пошто је познато, да за сваку вештину, треба и неки део урођене способности, па да она може напредовати; него се овим наводима нашим жели: да се деца што. боље и правилније упућују да слушају све оно, што _ је добро. лепо и племенито.

Како ни данас у опште стојимо са овом вештином у нашим основним школама биће свакоме познато.

Одавно је још казао један странац за наше певање, да му оно у многоме личи на кукање; па, тако заиста и изгледа, И ово има свога. узрока. Узрок тај лежи можда у самој судбини нашега "народа. Арија наших нар. песама, можда је верна Фотографија његова живота, који он провођаше у петстолетном робовању.

Певање, као и цртање, у нашој основној школи, предаје се методом синтетичним. Иде се од «лакшега к тежему,“ од „простијега сложеноме.» Ну ипак, у колико сам могао лично да се нађам на часовима у разним школама и да посматрам предавања из певана, ниуколико нису могла задовољити саму методу предавања, која је за данас прва међу сувременим методама у опште.

Нигде, ни у којем предавању, пе сме се изгубити из вида начело поступности. Једна песма, која се хоће „деци да покаже, мора да заузме свуколику њихову пажњу. Таква се песма напише цела на школској табли пред децом или за време одмора па, пошто је најпре учитељ а потом неколико ученика прочитају, приступи се објашњавању садржине, која се у песми налази, За тим се лагано подели на мање одломке и учи.

Учењем какве песме, деца се најбоље васпитавају. Вавек се у таквим приликама може за њену садржину, привезати толико милих и лепих успомена из живота, толико племеннтих догађаја, да се заиста с правом може рећи: да су то свете прилике, које је грех пропустити. Овоме прилази још и та околност, што су деца. при певању какве песме у опште. ведра, веселија и примљивија за посао.

Са овога гледишта, наш Програм песама за основну школу, врло је неправилно распоређен. Ако узмемо у обзир колико лакоћу самога певања толико и лакоћу стила, морамо признати, да су по где које песме „теже» заузеле место у првом разреду осн. школе а неке улакше« у другом разреду. Песма «Имам јагње малено,“ пре би могла поднети за први разред него ли ма која друга; а песма: „Благо нама тицамау за други разред итд.