Učitelj

321 Распоредом за наше основне школе од 1871 године, увршћено је у ред осталих предмета и телесно вежбање,“ које се у обичном школском животу назива — гимнастиком. Овим распоредом. у исто време и опредељено је, шта ће се у коме разреду из овога предмета предавати. Од тога дана, и наша је основна настава. допуњена била једном потребом, без које не би могла потпуно да постигне своју цељ. Живот дакле овога предмета протеже се.већ 20 година и на крају толиког његовог живота, огрешили бисмо сео његову суштину, ако се не бисмо осврнули часком на резултате који се њиме постигоше, на начине којима се руководише успеси његови: као и на то: шта нам треба учинити те да његови ре-_ зултати постану јачи и трајнији на срећу општега добра.

Телесно вежбање, са пуно права можемо рећи, било је све до данас а и остаје само једна гола Формалност и ништа више. На први поглед рењли бисмо можда, да овакој оцени са наше стране нема места, али то није баш тако. Ако би се о свему овоме запитали сви поштени и искрени наставници, они би потврдили горњи навод. Све што је пз овога предмета радило и ради, све се то чини пред испит за „ревизора! Без сваке сумње да се овака радња појединих учитеља и учитељица мотивише извесним разлозима. |

Једни наставници — особито учитељице — по самој природи нису способни ни вешти, да овај предмет са успехом у својој школи обрађују. Други не разумевају битну важност његову, па и не полажу много пажње на њега, тим више што и сами ревизори сматрају за кулук прегдедање успеха из гимнастике. Ну, трећа а и понајважнија је околност та, што су саме наше школске зграде незгодне за правилно и редовпо предавање гимнастике. Да су ове незгоде врло важни чинпоци, који сметају развитку овога предмета, јасно се може опазити, ако узмемо преда се закон о грађењу школа У тим правилима није ништа предвиђено о просторијама , које треба да постоје за гимнастичку наставу. Наг не само то. У њима нигде није предвиђена ни извесна величина квадратнога простора, који би морао бити насут ситним шљунком и згодан за за вршење гимнастичких игара.

На другоме месту дошао би у претрес сам програм из гимнастике. И у њему има толико погрешака, да ми у опште не знамо, како да Сматрамо тај програм а како предмет: Да ли сам предмет да сматрамо као „војничко“ вежбање, које у колико ми се чини не доприноси много телесном развијању, или да га сматрамо како другојачије! Према свему овоме и није чудо, што се гимнастика

УЧИТЕЉУ 21