Učitelj

· 362 Ме -

4

довољно разгледају. Сви укућани стану разгледати слику и радовати јој се, а дете тек тада ужива у вељој ра"дости. Па, зар у томе баш моменту, један овакав поклон не утиче више на ум и срце присутних него ли мртво слово на артији; — мртва књига — !7 , о Ну, рећи ће се: па и слика је мртва. Да, али она самим оним што представља, гони гледаоце, да 0 догађају што више сазнаду, те да га што боље и разумеју и из слике се чему науче.

Па, шта бива даље:

"Слику урамљују и прикивају је на бео дувар. Пред њом се с времена на време сакупљају поједини пријатељи и познаници, те је посматрају. Посматрајући је, диве

_јој се у погледу «лепоте,» јер им је у тренутку посмаУ 1 је у тр

трања, душа, испуњена, неком неописаном радошћу. Дове се самоме догађају, који се у слици представља. Па и сам се ученик и нехотице учи ономе, што слика представља, као и лепоме укусу у њој.

Може слика бити и невешто ишарана, али ће се - она ппак допасти и сељаку и варошанину, јер један од ~ другога ни у овоме погледу нису далеко одмакли.

И наш народ ваљда не оступа од општега правила 75 коме су потчињени и остали народи. Сви народи воле уметност, па и наш народ. Он је у стању да се диви

____ који је њему познат и о коме је он од ГР) славних ___ предака или гуслара — слушао. с Ко га зна, може бити десило би се у томе случају да ма и невешто извајана слика, каквога догађаја, баш и припомогне, те да се сам догађај боље расветли. У том би се случају могло да дође до позитивних истина у природи или у друштву. Не само, да би се оваким наградама — по моме мишљењу — користило нашем на"роду у естетичном — уметничком — погледу, већ би са свим вероватно у њему уздигло и знање и родољубље ши - морал.

|

оним сликама, у којима се представља какав догађај,