Učitelj

246

4

352

кона тражи згодну основу педагогици т. ј. научну методу за наставу.

А које су услови за добру методу

Психологија. одговара :

а) Развиће детета бива потпуно. То треба имати вазда пред очима; и на основу те поступности у развићу психичких моћи удешавати васпитање. Нарочито у васпитању мора се ићи од простога к сложеном. То је, у исто време и природан пут самог учења, јер се управља по природи развића. Пошто се способности интелектуалне запазе, прво, што се мора чинити, то је отварање могућности да се исте способности развију и усаврше. А то бива, када се духу детињем износи оно што му је најближе, што је у стању добро да разуме.

— Ту дакле, још у самом почетку процеса васпитања,

ослањајући се на законе Психологије, ваља, обратити озбиљну пажњу на погодну методу. како би се истом избегла доцнија, погрешна схватања васпитаникове природе и његових Физичких и психичких моћи;

6) закон и посматрање уче да развиће духа иде поступно од неодређенога ка одређењем. То значи, како ми ту мисао Спенсерову разумемо: појмови нису дати готови детињем духу, нити их оно од једном готове има; него, они се стварају. Најпре су појмови и представе о једној појави или предмету, у свести детињој изведене

_ доста неодређено, у грубим контурама. Доцније доби-

јају те контуре далеко одређенији вид. Према овоме и у васпитању ваља се руководити начелом : од неодређеног, општег, исходити, и на поступни начин образовати све одређенијс и одређеније појмове ;

в) прва настава мора да пође од нечега што је конкретно, и да иде ка апстрактном. Нужно је да се. васпитник најпре уведе у свет појава, које су просте, елементарне. ') | Е

") Види Др. Бакића науку о васпитању. Читај Емила од Русоа.