Učitelj

ЗА,

497.

где јој и места нема а често врло чудним начином. Русо је очигледности и личном искуству давао најшири значај и сматрао их као једини пут па да се појме и најапстрактније ствари. Природу и стварност претпостављао је школи и вештини. Песталоције је уводио највећу очигледности у најнеочигледније предмете као рачун и језик. Требало би да изређамо све важније педагоге светске, па би онда познали и све поборнике очигледне наставе, но то се може наћи и у свакој педагогици, а да су педагози наших дана и наша модерна настава Аоиста расадници најбољих идеја очигледне наставе — | сведоче резултати васпитања, који се виде у материјалистичким погледима људства и силним проналасцима и развитку егзатних наука с једне и хуманитарним установама и неговању врлина као и високој цени човека с друге стране.

Очигледна настава као најважнији метод у основ. школи почела се код нас култивисати тек од пре 90 година, од како је заведена прва учитељска школа код нас. Учитељи из те школе унели су у осн. наставу на место механизма и учења из књиге — очигледност, која, је се показала толико корисном да су биле у питању и школске књиге као непотребне, а у последње се време јако агитује и тежи за ручним радом, као једним најважнијим начелом очигледне наставе.

О томе, што је очигледна настава, каква је била и каква би требала да буде, ко су њени важни ауторитети ит.д. може се наћи много више и лепше у педагошким делима, која и ми имамо у преводу, као што су: «Теорија педагогије» и «Методика» од Дитеса; «Ручни рад» од Бера и Беново дело «Васпитање као наука» у Просв. Гласнику од 1886 год.» Ми ћемо у кратко а ради потпуности рећи још коју у опште о очигледној настави.

Деца се најправилније настављају: кад им св износе пред очи Факта и појави и тиме се дејствује на чула и изазива чулно опажање. Дакле, ако се оно, што

„УЧИТЕЉЕ 83