Učitelj

Код ученика у посредној очигледности рекосмо ради: мишљење. У мишљење долази: сећање и упоређивање са познатим, труд да се предмет може разумети а Фантавија треба да изазове живом речју слику у свести. Памћење је нужно да у идућој лекцији потпомогне упо-

"ређивање а добра воља да слуша.

А врло важно средство за очигл. наставу у овакој прилици јесте нешто такође на чулима основано, а то ву: искуство и вероватноћа у оно, што се учи и прима. Закључак вероватноће оснива. се на премисама искуства. У овим случајевима ујемчава очигледност — ауторитет; књига, наставник ит,д. Јер откуд би се једној причи поверовало, да није вероватноће у њену збиљу, која је

такође на чулном опажању или искуству основана.

Посредна очигледност примењена је у школи тако званим очигледним средствима, у које, спадају, сем поменугих још и ова средства: предмети за разумевање бројних односа и верских догама, цртање, мерење и записивање. Реч учитељеву прате приче, песме, изреке и загонетке, којима треба да се појача ефекат наставе мишљење и памћење. ;

Посматрање правог објекта наставе (ствари, појаве, догађаја) даје најистинитије знање и морална осећања. Но свако посматрање треба да је под надзором учите-

_ љевим, јер он скреће пажњу на ствари достојне веће

пажње и сазнања, док би се ученици бавили ситницама, и споредностима пријатнима за, око и непотребнима. Он не да да се пажња ученика у многобројности Факата у природи расејава, него је ограничава на. предмет одређен за. лекцију. Он пази, да се објекат представи ученицима, потпун са спољашношћу и унутрашњошћу својом, да. им слика не би била крња (ово код ствари простијих а сложеније су одређене за доцније године). ; Наставник ће одржати пажњу и интерес код ученика кад при посматрању обичних ствари истакне корист и штету а код: необичних извесне новости. Посматрање

5