Učitelj

501

треба да је објективно и према ономе што је одвратно, као и према пријатноме и том приликом деца ће учити како да одвратности уклањају: помагањем у нужди, негом у природи и чувањем и уклањањем од штетнога и шкодљивога.,

_ Посматрати и очигл. наставом бавити се дуго некорисно је, јер се уморе чула а добијене представе паралишу се и заклоне новима. С тога треба наставу чешће прекидати разговорима о ономе, што се опазило или описивањем од стране ученика. Да ли су деца упамтила и разумела објекат видеће се после неколико друкчијих лекција кад се оно прво понови и с познатим упореди, те ако деца умедну по неку поуку и закључак извести пз ученога биће велика добит. С тога је боље опширнији разговор избегавати на самој лекцији већ то оставити за доцније, да би се представе у свести средиле.

Код очигл. средстава треба пазити на јасност и тачну израду. Сваки предмет треба да је за себе, од-“ војен а шаренило избегавати: На средствима избегавати | и комбинацију разних додатака, који разјашњавају ствар, али постану штетна по пажњу нагомпланост Јер често. при гледању лађе, на којој су и људи насликани. дете ће пре посматрати људе но саставне делове. лађе.

Васпитач при разговору не треба да је говорљив _као и при предавању. У првом случају нека буде вешт подстицати размишљање и сећање код деце, као и загревати морална њихова осећања; у другом случају нека, му и говор буде краћи а јасан, одрешит, природан и од ефекта. јер у противном ишчезнуће пажња, и цељ ће се промашити. Исто ће бити ако наставник не буде. упо-_ · требио јесте и буде загледао у књигу и лекцију застај- | кивањем и муцањем прекидао или глас не буде мењао но монотонијом мале слушаоце успављивао.

У очигл. настави треба да владају начела природности, поступности, концентрације и саморадње. Прво смо