Učitelj

НАЈНОВИЈИ РЕСУЛТАТИ ИСПИТИВАЊА НА ПОЉУ ШКОЛСКЕ ХИГИЈЕНЕ +

за њих нема могућности да се слободно крећу на отвореном ваздуху.

Не | ба се варати, да ће два часа недељног занимања, гимнастиком потпуно одговорити шестодневном непомичном седењу на школској клупи. Јер, ма како била удесна и корисна организација гимнастике, ипак она није у стању заменити изгубљених дванаест, на слободи проведених, часова, и надокнадити ону штету, коју причињава свакодневно телу и духу детињем девет часова готово непрекидног рада

Кад, према овоме, ни прекрасно уређене школске зграде, ни вентилације, ни добре школске клупе, ни гимнастика не могу откловити ону штету, коју наноси здрављу младића седење на једном месту, то озбиљног побољшања треба очекивати сад већ не од хигијене, него само од педагогике. Најбоље хигијенске погодбе немоћне су против принудне силе, која приковава младеж к посленичком столу. Никаква хигијена на свету не може отклонити ове школске повреде: кратковидост, кривобокост, кржљавост, порушење општег самоосећања, ослабљење целих система органа, као н. пр. ограна дисања или варења, чим брзо почне наступати малаксалост у оном облику, као што смо то већ видели. Треба, дакле, тражити другог лека, и побољшање данашњег стања ствари може се лако постићи другим путем — путем, који има тако огроман значај васпитног утецаја од стране наставника и примене правилне методике обучавања, која је у последње време достигла врло велики ступањ развића. Наде. које ми полажемо баш на овај утецај, вероватно, оправдане су; та се нада може рачунати тим основанија, што Факат јаке изнемоглости признају и сами педагози, и што у извођењу и пропаганди идеје о реформи школске наставе суделују сви најбољи педагози. До сада су сви напори противника данашње системе били обраћени, поглавито, против гимнасија. Међу тим, у интересу здравља младог покољења, јавља се као много важније упрошћење целе системе школовања, а не измена само у једној од њених установа. Лекари, који су чланови медецинског савета у Пруској, чланови медецинске академије у Паризу, као и хигијенског ин- | ститута у Москви, не изузимајући ни скандинавске државе, сложно подижу глав о неопходности ограничења мере времена, које ученици проводе за послом.