Učitelj

ВЕШТО О ШКОЛСКИМ ШТЕДИОНИЦАМА 11 5

ти ко рекао, да ћеш се друкчије обогатити, а не радом и штедњом лажов је, непријатељ ти је. Али не треба да пођемо од Фран: клина, нити треба, да пођемо од ствари из политичке економике, којој је полазна тачка : „ради и штеди», него треба да, пођемо од онога, што се у нашем народу у свако доба може чути, а то је; «Лако је стећи, али је мука сачувати». Ова народна изрека јасно показује, да су нама, судећи према нашој умној развијености, као | довољно познати начини, како је срества за живот лако прибавити — бар то народ не сматра да је тешко — а сматра да је тешко и да смо слаби са разумевањем, како са стеченим срествима. треба руковати, како треба паметно располагати како треба да се штеди. Има још доста народних изрека, које имају своју вредност као и поменута, али ћу ја још само једну поменути, а тоје ова: «у радише свега беше у штедише још и више». М ова је изрека пуна озбиљног значења, и резултат је нечега, као што је и она, коју сам навео.

Нека сваки погледа на живот наших грађана и грађанака; | «варошана», сељака, «варошанака», сељанака, чиновника, трговаца, занатлија и т. д.; нека сваки погледа на оцеве, стричеве, мајке, браћу, сестре, ујаке, снахе, тетке, синове ћери унукеи т. д., па ће видети, да нико није «економ», да нико не уме да штеди. А ко може да штеди, кад нико од нас није штедњу ни видео, а камо ли да се штедњи научио. Треба се штедњи из малена учити, треба се на штедњу из малена навикавати, и онда нам она не би изгледала као ситница, и не би нам она била нешто необично, нешто чудновато и смешно, јер би врло брзо осетили пријатне резултате штедње, и сваки би дошао до оних закључака, до којих су одавно дошли најобразованији и материјално најјачи народи — Енглези и Французи. Моралне дужности налажу свакоме од нас да пазимо и раз- | мишљамо о свачем, што је од опште вредности, од општег значаја, али они, који се васпитањем баве, на њих би пао највећи део одговорности с моралне стране, ако би пропустили ма коју прилику и не би објашњавали, доказивали и сами заводили, у колико се то може, оно — што земљу општем благостању води.

8%