Učitelj

118 НЕШТО О ШКОЛСКИМ ШТЕДИОНИЦАМА ПН Па аб оваа а АНЕ ОС ВАВ НЕ

_ Француског народа, да се развије трговина и индустрија; она, је највише учинила да је Фреанцуски народ могао у тако кратком времену да се опорави од велике једне народне несреће. Нема сумње да се за тај изванредни резултат има захвалити у доброј мери баш установи «школских штедионица» — сајзвев !' ерагрпе зсојајгег. — По једном званичном извештају у Француској су прошле године 4#78.178 ђака основних школа, имали своје мале "партије отворене у књигама школских штедионица, а сума њи_хових уштеда. износила, је 19,683.31% дин. У Белгији од 622.920 "ђака, у основним школама њих 171.589 имају своје партије отворене код зколеких штедионица 04, 9,930:359 динара уштедо! _У вароши Ливерпулу има 68 «школских банака», у које је · прошле године 95.114 ђачета уложило суму од 275.000 дин. Чим се на партији кога ђака скупи 10 шил. или 1250 динара одмах школска банка шаље ту суму великој ливерпулској штедионици, те се ту отвара рачун на име ђака. Ови су резултати постигнути без икаквог претиска од стране власти него просто својевољним трудом пријатеља школилих и су"деловањем самих учитеља. Најпре се деци разложи зашто је добро да се навикну да штеде, па онда им се даје прилика, да почну штедити. У неким школама награде за добро владање и напредак у науци не дају се више у лепо повезаним књигама, него у вовцу, који се полаже у штедионицу на име јака, који је награду заслужио, тако да Кад он сврши школу, _но изнесе из ње штедионичку књижицу 6 лепом сумицом, која. "може да постане зачетак његовог будућег капитала. Управи народне просвете познато је да при многим школама постоје "ђачке дружине за, набавку обуће или одела спромашнијим ђацима, Све је то добро,јер што год подстрекава децу на штедљивост и промишљеност има своју васпитачку вреднос. Али такве дружине имају само извесну пеољи само привремено трају и по томе не могу толико да утичу да се у депо образује навика на штедљивост. Што влада жели то је да се деца што је могућно раније почну навикавати да штеде с погледом на будуће своје потребе. С тога влада мисли да је добро да се употреби ова прилика сад, па да се код свију школа, за-