Učitelj

215 ИЗУЧАВАЊЕ ДУХОВНОГ ЖИВОТА

свим друго! Зашто уДа га казниш стидом< рећи ће неко. Да га казним ' стидом, а зашто; Шта је то стидг И зар је то сигурно, да стид уништава, наклоност на крађу Може бити, да је он још пооштрава. Може бити, да оно и није стид, што се на његовом лицу изражавало. Ја знам извесно, да оно и није био стид, већ нешто друго, што би, може бити, свагда спавало у његовој души, а није га нужно било ни изазивати. Нека тамо, у свету, кога зову правим светом, у свету Палмерстонова Кајена, у свету, у коме није паметно оно што је паметно већ оно што је у ствари, — нека тамо људи измишљају себи права и дужности да кажњавају. Наш дечји. свет, — свет простих и независних људи — мора остати чист од самообмана и грешне вере у законитост кажњавања. Не морамо ми васпитати. децу тако, да мисле како је освета праведна чим се казном назове....

(НАСТАВИЋЕ СЕЈ

——-—-_--еезајевее—=—=—-—-—-

ИЗУЧАВАЊЕ ДУХОВНОГ ЖИВОТА

Психолошка студија.

(СВРШЕТАК) УП.

Али то знање још није довољно. Како се развило ово садашње стање, које је ту пред нама и са којим смо се уповнали% Каква је прошлост и будућност духа7 Како сеи у ком правцу развија дух% То су питања, на која треба да нам одговори трећи део психологије — психоеволуционистика (еволуционистика, духа).

Развитак духа можемо проучавати код поједине индивидув или код човештва, узетог у целини. Прво ћемо да размотримо како се индивидуални, па овда како се колективни дух развија.

Код детета духовни се живот састоји поглавито у томе, да вежба и. снажи чула и да прикупља искуство. Расуђивање и у опште мишљење још се веома слабо појављује. Дете слабо размишља ; оно све, што види, прима на веру. Ако је угледало н. пр, лопту како скаче по земљи, оно мисли да је то нешто живо. Наивност и лаковерје — то су у опште особине детињства. А поред тога, друга је особина још хармонија и мирноћа у детињем духу.

Код младића настају промене у духу. Не задовољава се само оним што види, већ пита: Зашто је то тако, зар то не може да буде и друкчије # Поред посматрања јавља се и самостално мишљење. Апстрактна се мисао. све јаче развија. Младић идеалише — ствара планове, који се не слажу с реалним животом. 'Ти идеали му служе као срество за критику реалних. аката, помоћу њих он проналази мане постојећем стању. На тај начин,