Učitelj

ЖЕНЕ КАО ВАСПИТАНИЦИ И ВАСНИТАЧИ 28

старих богова, па да се у храмовима њиховим намештају иконеин олтари, а сви Руси да се морају повретити,“ ")

(ве ово рекосмо у потврду, да су жене заиста имале јаког утицаја на ширење хришћанства, јер је непобитна истила, да нежпија осећања и мекше срце пре отварају двери науци, и овоме што је племенитије и узвишеније.

Кад би у овом добу стали да ређамо све заслуге женскиња код свију народа, онде би се и сувише забавили, за то је згодније да се вратимо на мисли, које су оцеви Педагогије , вод разних народа оставили. |

Јован Златоуст даље вели: „Главну бригу о васпитавању остављам мајци, пошто оца од тог одвлаче други послови. А жена, немајући тих спољашњих бршта, може боље да се одаје на своју педагогијиску службу и рад.“ У времену Карла Великог, биле су одвојене племићске од грађанских школа. У племићанким госпође, а у грађанским матере, водиле су бригу о деци. Грађанске школе имађаху за то плаћене опремне љенекиње, а племићска деца иђаху накој племићској госпођи на науку.

У 16-ом веку појавио се у Немачкој васпитач Штурм, од кога имамо ове важне речи: „Ао седме године дете треба да је у кући, под управом своје мајке, која му дреш“ језик , упућује шрве кораке, и улива му основне појмове за владање у животу.“ >) У истом добу јавља се чувени чешки педагог, Јан Амос Коменски (рођ 1592. 1 1606), који је оставно веома, богат извор педагошких студија. Између остадих васпитних начела, да поменемо пи његове мисли о матерњим школама:

„Матерња школа мора бити у свакој КУР = 5 У матерњој школи треба да проведу дома 240 боолине 5 ____ У матерњој школи треба мати да буде учитељица. да првих шест година полаже се код деме основа за све: за %иов наравствени живот и за све оно, што ће имати у животу да науче.“ )“

Свака мајка „сама нека доји своје дете. Не може доста да се осуди обичај, који имају неке богате жене, узимати дојкиње својој деци.

") Историја Света — Зечевић. стр. 223-—221.

2) М. Ђ. Малићевић. — Истор. Педагогије. стр. 135. 3) Д. Јовић. стр. 89.