Učitelj

НОВА ШКОЛА И РЕОРГАНИЗАЦИЈА НАШИХ ОДН. И ОРНДЊИХ ШКОЛА 441

Све су то погрешна мишљења и мање више заблуде. Ну шта је узрок тој заблуди о задатку основних школа; — Непознавање или непотпуно знање науке о васпитању и о школама с једне стране, а једнострана љубав и патриотизам ка своме народу са друге стране. Без сумње, види се, да они и сви, који слично њима мисле, воле свој народ и ради би да понешто допринесу у корист свога народа, али не знају, како то да најбоље учине. Ту је прави узрок њиховој заблуди. Нема, сумње, сви смо ми уверени, да је земљорадња и индустрија нешто без чега не може ни један народ опстати, без чега се ни једна држава не да ни замислити. За то смо ми сви, од најсиротније сељачке колебице па до краљевског двора, да се земљорадња и индустрија што више потпомаже и усавршава. Ал то није крајња цел ни наша ни шаше основне школе. То је само материјално средство, или још боље, то је темељ за нашу идеалну цел, којој ми тежимо и коју имамо пред очима као Срби, као људи и као чланови оног великог друштва, које се зове човечанство. Прибавити то средство и положити тај темељ за наш идеални задатак, потребно је добрих земљоделских и занатлијски школа; њихов је задатак знање из привреде. Оне се морају постарати, да имамо све потребе, које су нам за живот потребне а никако основне школе. Немамо ли за сада довољно тих школа, онда се морамо постарати, да их што пре и што више стечемо. Осим тога нама требају војници, свештеници, географи, историчари, учитељи и професори, и за све то потребне су нам опет нарочите школе, као што су: Војна Академија, Богословија, Учитељска Школа, Велика Школа, и т. д. То су нам све стручне школе од којих свака у извесном правцу спрема стручне људе, што такође није задатак основних школа. То су школе, којима, је циљ знање и стручна спрема. Ако се хоће, да основне школе имају за задатак то, што је задатак ових стручних школа, онда на што су нам ове; Није ли то једна огромна контрадикција, којој се противи и логика најобичнијег природно здравог разума:

Јасно је дакле, да програм тих стручних школа не може бити програм и за основне школе. И више је него ли апсурдум тражити, да гледишта о задатку осповне школе, као што су она прва, која смо напред изложили, буду ма колико меродавна при изменама и поправкама програма данашњих основних школа. Њих треба у толико имати у виду, у колико је потребно, да се означе као заблуда, те им тако спречити њихов штетни утицај, који би могао бити од врло жалосних последица.

На другој страни супрот овој великој групи разних стручних школа стоје основне и средње школе. Њихов је задатак