Učitelj

618 НОВА ШКОЛА И РЕОРГАНИЗАЦИЈА НАШИХ ОСН, И СРЕДЊИХ ШКОЛА

основне школе, где ће поред других наставних предмета имати и религија своје достојно место.

Тек онда ће ова продужна школа бити од велике вредности: да се правилно учврсти васпитање ученика, које се иначе услед њиховог ступања у друштво често поколеба и буде од велике штете и по њих саме и по друштво у коме се нађу. Фихте је један пут рекао, да васпитање, које се заврши четрнаестом годином учениковог живота, више је од штете, него ли никакво васпитање. Реч строга и претерана, на жалост, често не и са свим неоправдана.

Ово је уједно и прва измена, коју би требало извршити у систему наших данашњих основних школа. Ну још једна претходна напомена овде: нека нас ни у колико не збуне ова три Формално разна, облика, основне школе, јер је ту ипак цел иста, те и програми несмеју у начелу бити различни с погледом на садржину. већ само по количини наставног материјала.

Према данашњем наставном плану у основним школама се уче друштвене науке: религија, историја, српска и општа и матерњи језик и природне науке са рачуницом, геометријом и географијом, као и гимнастика.

Овде се одмах и нехотице намеће питање, да ли су сви ови предмети потребни и да ли служе васпитпој цели, коју смо напред истакли: — Одговор је кратак: сви они служе васпитној цели; нема ли ма једнога од њих у наставном плану онда је васпитање непотпуно. Два најмоћнија фактора, који утичу на васпитање јесу друштво и природа. То су у исто време и два моћна Фактора, који доприносе, да се ум и мишљење усаврше, без чега не може ни бити говора о моралу, јер дивљи и необразован човек, као и цео један народ не може се никада издићи на неку узвишенију тачку 6 погледом на његов морал и карактер. Ну, како се пак тај процес у појединостима, врши, показаћемо то другом приликом опширније, пошто би се сада овде тим далеко удаљили од наше главне ствари.

Јасно је дакле, да и све науке, које посматрају живот друштвени и природу, морају бити заступљене у наставноме плану, ако се хоће, да васпитање не буде једнострано. А што пак и гимнастика долави у наставни план, није нужно доказивати, јер за њу говоре Фисиолошки и хигијенски обзири, који су нам свима и сувише јасни.

Новија дидактика с обзиром на идеални задатак васпитања, који му ставља научна педагогика, тражи, да се при предавању споменутих предмета у настави ствара више духовно, неегонстичко интересовање код ученика. из чега се тек правилно раз-