Učitelj

674 КЊИЖЕБНЕ ОЦЕНЕ

овакав уџбеник док други уџбеници у томе оскудевају. Нешто јасније истичу игре слике уз улончића,“ „навлач-капе,“ „јаниџајес,“ „вучење клипка«“ и „коња.“ Због слика морају се похвалити књиге Ст. Н., јер су његове слике велике, јасне и естетичне, да је право уживање — гледати их. Напротив слике у књизи Б. и (С. јесу некакве, врло мизерне, накараде, које убијају и разумевање и вољу за гледањем, па чак и читањем; врло су ситне, утрпане, а чини ми се, да су многе позајмљене из горње књиге. С тога је боље било, да нису ни уношене у уџбеник.

Још имамо две три примедбе, па да и оцену завршимо. ; Николићеве књиге врло погрешно именују игре, јер их мећу све у |! падеж, н. пр. ужмурка“ „вук и јагње,“ „робови,“ „коњи“ „навлач-капа“ и т. д. а тако деца не зову игре, нити би их познала, јер она их изговарају у П пад. као што је у књизи Б. и (.: „жмурке,“ „вука и јагњета, < унавлач-капе“ и т.д.

У књизи Б. и С. почиње се свака игра с бројем играча, а то постане досадно и без циља је. У Ст. Н. се игре почињу „дељењем“ што је много

боље. Лепо је што ву у књизи Б. и С. игре подељене на разреде, чега у другим двема књигама нема.

Имамо још да поменемо, да је Ст. Н. унео у своје књиге неколико нових игара преко програма. Већина је од тих с певањем и за женску децу. То би све било красно као упутник за учитеља, али за децу није, јер деца и сама могу знати вазда игара преко програма. У своје књиге унео је Ст. Н. и декламације, те онда оне изгледају као календари, у којима има свачега по мало. Види се, да на израду књига и дух времена утиче... Кад су унете декламације и кад стоји, да је то по новом програму за, што нема декламација у прози:

Да сад из ове наше књижевне оцене изведемо главне закључке за ствари о којима смо говорили: |

1) дечје игре не смеју бити уџбеници за ђаке, него само упутници за учитеље, а ђаци да уче игре у пољу и на чистини.

2) писци уџбеника „дечје игре“ заслужују највећу осуду, што сум децу [и П разреда оптеретили непотребним књигама, које су за њих немогуће. : ;

3) по изради и педагошким захтевима боља је књига „Дечје пигреи декламације“ за сва четири разреда од Ст. Ј. Николића.

4) књига „Дечје игре“ од Б. и С. по изради и педагошким захтевима, лошија је од књиге От. Ј. Николића „Дечије игре и декламације.“ ')

7. Јануара, 1899 Гг.

Београд. С. С. Станишић. УЧИТЕЉ.

') Ова је критика пуштена само с тога, што су писци једне књиге два члана Глав. Одб,, а једне подпредседник београдског збора. Ур. Оде.