Učitelj

749 РУЧНИ РАД У ОРНОВНОЈ ШКОЛИ

старе, већ непотребне, бубњеве, трубе, коње дрвене, плугове, кола, саонице, млинове, куће им т. д. малене и сличне,“

«јер није добар знак ако дете одвише мирно седи или хода; увек трчати, а вазда нешто радити знак је здрава тела и бистре мисли.“

11. (И у сликању и у писању могу св деца вежбати већ у материнској школи, и то одмах у трећој или четвртој години, како које буде имало смисла за то. Нека им се даде креда у руке (или сиромашнима угљен), да њом праве тачке, црте и т. д. како им се свиди. Џосле се могу показати најпростији примери (угледи) и то све само забаве игре ради.“

ен

РУЧНИ РАД У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ".

ла —

Питања о ручном раду и његовом васпитном значењу тичу се основних питања педагошких и интересују у данашње време, у целој Европи не само поједине педагоге, него и све друштво, — све просвећене људе. Та су питања у тесној вези и о питањима о породици, друштву и будућности целога, човечанства; колико је пак та мисао основана потврђује појава многих одличних радника у области те врсте васпитања, као што су: Цио-Цигнеус, Клаусон Кас, Соломон, Салисис и други, у чијим се радовима почињу остваривати најлепши идеали Амоса Коменскога, Лока, Русо-а, Песталоција и осталих знаменитих педагога. (Приметићемо још и то да је наше време — време господства човечјега над силама природним, те се не треба чудити што нове идеје врло брзо продиру међу образоване људе целога света.)

Све што би се могло рећи о карактеру сувремених појава живота врло се јасно очитује у новијој историји ручнога рада. За последњих 25—80 год. питање о ручном раду претрпело је више промена. Сад нам се ручни рад јавља као школски предмет, који има значење ошштега. образовања, као год и граматика народнога језика, рачун и т.д. сад већ сви признају да нормална система општега образовања не може бити без ручнога рада. Упоредо с умним радом у школи потребан је и Физички рад, као средство које помаже хармониј ком развијању ученика; само ваља имати на уму да, и у настави ручнога,

5) Неколико мисли из веома оригиналнога чланка, ОК К. 10. Цирулг-а, наштампанога у руском «Педагошком календару“ од прошле године.

Ј