Učitelj
746 РУЧНИ РАД У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ
и домишља, где ће шта купити и како ће доћи до новаца, него ће покушати сам да оправи. Најпосле, учениково познавање справа за стругање, за мерење углова и т. д. — вредиће му много при изради и поправци дрвених и металних справа; познавање различне грађе и остало прећи ће и неосетно у паслеђе маси народној.
Још нешто. Сељак који има неколико синова, не може сваком од њих дати део имања, капитал и образовање. Неки од њих природно су, дакле, упућени на индустријске и занатске радове; а њих ће познавалац ручнога рада много лакше моћи изучити. Да и не помаже остало доста ће бити и ова корист од ручнога рада у сеоској школи.
Сад је само питање: каква треба да је настава у сеоској школи Пре свега, треба израђивати ствари од дрвета и метала и то у свим основним цртама, како би се могле израђивати ствари потребне у своском покућству и школској употреби. Радове од дрвета и метала стављамо на прво место с тога, што су они, тако рећи, азбука ручнога рада, и што најбоље одговарају потребама педагошким и потребама Физичкога развића. Не треба никако заборавити, да настава ручнога рада у сеоској школи, треба да остане строго педагошка и елементарна; не ишчекујући од дечјих радова никакве материјалне користи.
Израђивање већих и тежих ствари подвргава дечје стрпљење врло великом искушењу, а израђивање крупних и сложених предмета пробуђује често сумњу да ученици не раде самостално. Осим тога школа може заслужити неповерење од стране сељака, о чем имамо доста примера; али да и они могу појмити праве тежње школе види се из овога примера: кад, је у школама предавана граматика по гласовном методу, они су тај метод, слушајући срицање и гласно понављање речи исмејали, јер им се чинило да је будаласто; сад пак, пошто им је објашњена вредност тога метода и кад су се и сами о томе уверили — признају да је најбољи. Тако ће бити и с ручним радом. С почетка ће им бити смешан, али кад опазе, да им деца сретно примењују своја знања и нове справе у домаћим пословима, тада ће сваки траг неповерења, ако га буде било, ишчезнути са свим.
Ово, што смо досле рекли, одобриће сваки добар познавалац школскога живота у опште и ручнога рада посебице, јер је врло јасно и разложито речено. Само ваља сад решити питање Може ли сеоска и обично сиротна школа издржати расходе око уређења школске радионице: