Učitelj
ГОВОР О ЈАНУ АМОСУ КОМЕПСКОМ 34.
чела,) али је био веома несретан и непрактичан човек. Јер, ако су му мисли биле тачне, опет су сви његови покушаји у свима школама остали без успеха, пошто су извођење и примена њихова, зависили од многих других њему непознатих начела. За то је умесна оцена ђенијалног канцелара шведског Оксенштерна: «Да Ратих не напада без разлога на недостатке школе, али не уме да нађе довољно правилних средстава за исправку њихову.»
Новине, које је Ратих изнео, одјекнуле су у грудима једног побожног и даровитог младића, коме се, опе године кад академије Јенска и Гисенска. (1612) похвалише рад Ратихов, навршило равно 20 година. Тај младић звао се Јан Амос Коменски. Искусив у своме школовању све махне и недостатке тадање школе, осећајући све то живо и памтећи верно, онако, како је то особина. даровитих људи, Коменски зажели одмах да тражи боље основе васпитања, паметније уређење школа и правилније обучавање у свима предметима. И ако се он спремао за свештеника свога братства, опет је једва дочекао, кад је због младости морао провести у Прерави две године учитељујући и размишљајући о васпитању младежи. Од тога доба па све до смрти (1614—1671 г. Коменског су прилике непрестано нагониле на расправљање школских питања, при свему томе, што их јеу последње време избегавао, желећи да нађе камен мудрости у јединству свега знања људског. Божанска доброта и анђеоска скромност нису дале овоме ђенију да види своју праву величину. И ако се својим педагошким радовима (у Дидактици Магни, Орбису Пиктусу и ИнФорматоријуму) издигао над свима дота-
ђ) Начела Ратхова:
1. (У васпитавању све је потребно да се саглашава са ходом и НОРА саме природе; све неприродно и насилно руши природу.“
2. Поступност. . Понављање. · Излишна разнострукост у раду растројава умне способности. Све учење на матерњем језику.
6. Учење не сме бити принудно; ученик не треба да се плаши, него да воли и поштује свога учитеља.
7. Ништа не треба учити напамет.
8. Из почетка треба учити на предмету, а после га разјашњавати.
9. Све треба испитивати и научити својим опитом.“
» Будући тачан у основним идејама, које се провлаче кроз сву његову дидактику, он се у своме животу јавља као безумни фанатик, који се нигде не може скравити, нити ишта до краја, извести и остварити,“
> О у~ о
4. Модзалевски. 48%