Učitelj

ГОВОР О ЈАНУ АМОСУ КОМЕНСКОМ | ПО

кати, већ у њој треба да влада брижљивост и пажња и код ученика и код учитеља»."

у

Поред тога што је Коменски оживео Ратихова, начела, поред тога што се у својој Дидактици Магни дотакао готово свега, што су доцнији педагози само гладили и у систем доводили, Коменски се обесмртио на пољу науке о настави са својим мислима: о народној школи, о природности, о концентрацији у настави, о саморадњи ученика, о буђењу пажње и интереса у настави, о поступку од ближег даљему, од познатога непознатом. од лакшега тежем и јасности и разумљивости наставе.

— Све што ученици треба да науче, треба им јасно преставити тако, да то виде пред собом као своје прсте». — Тако вели Коменски.

Радећи своју «Велику Дидактику" није Коменски заборавио да напомене како наставник треба да:

— Размери време најпаметније, не само на године и месеце, пего и на дане и на часове;

како:

— Учење не сме трајати дуже од 4 часа; како:

— Све што се ради мора бити корисно животу; како:

— Правило треба да буде свагда кратко, пример јасан, а вежба што чешћа; како треба:

о Један рад да се врши са свима ученицима у исто време;

Није превидео ни ситније правило да:

1 1, „Школа не може да буде без стеге, као ни воденица без воде. Али >» , из тога не излази, да се у школу мора тући и викати, већ у њој треба да влада брижљивост и пажња и код ученика као и код учитеља“,

9. „Непрестаним примером учитељ ће сам давати на себи свагда живу слику

оног што се има радити“.

3. „Љубазним речима, било да опомиње или заповеда или наговара на нешто и жести се, или такође кори и казни, да се то све чини очинским духом“.

4. „је ли пак ко окорео, па овака стега није довољна, може се онда, а и мора приступити озбиљној казни шибом или друкчије. А да ученицима не постане батина обична, неваља је често употребљавати“.

5. „На послетку олакшаће св школ. ред и честитост, ако се дечаци булу давали учитељима а девојчице женама разумним и честитим за учење“,