Učitelj
12, УЧИТЕЉСКО _УДРОЖЕЊЕ
спреме и знања најглавнијих педагошких принципа — Главни Одбор, одмах Ц у почетку свога рада обратио се неколицини наших књижевника за израду једне ваљане Психологије и Методике. Ну, и ако су се писци веома радо одаввали позиву Глав. Одбора и понудили своје преводе или радове (Вер. Жив. Живановић — Методику; Аџић — Педагогику; М. Павловић — Психологију од Хефдинга) опет оп није могао ни са једним погодбу углавити јер није смео без скупштине одређивати хонораре, а у „ Учитељу“ се поменута дела нису могла штампати због своје величине, те су тако пропале ове врло лепе прилике за извршење најглавнијега дружинскога циља.
_ Глав. Одбор мисли, да је она одредба, по којој скупштина, одређује хонораре и прима дела од писаца — да је она, највећа препрека остварењу поменутога циља и да ће ова одредба бити главни узрок што учитељско удружење, поред живота од 10 година, нема ни једнога озбиљнога дружинскога издања, докле „Педагошко-књижевни хрватски збор,“ има знатан број и то све најодабранијих педагошких дела.
А да је ово мишљење потпуно основано види се и по томе, што на стечај, који је Глав. Одбор расписао до 90) јуна, ни један писац није поднео ни „Методику“ ни „Психологију,“ и ако су у току године њих неколико нудили своје преводе или радове лав. Одбору. Јасно је, да ни један од писаца не да свој рад пре него што сазна и цену награде, а то је напослетку и оправдано, јер се тако ради у свима приликама и односима, човека са човеком. у
Сем горепоменутих књига, у току ове године Глав. Одбор имао је. још неколико, које је такође морао одбити. Тако је морао учинити 10 октобра са понудом г. Косте Петровића и 13 фебр. са понудом књиге Стара Србија и Македонија од г. М. Касумовића.
Напослетку, дело г. Симе Милојевића „Како се деца кваре родитељским и учитељским неумесним поступцима, тргнуто је натраг, пошто су га референти прегледали, јер се писац није могао сложити са, некојим примед- | бама референата.
У току свога рада Глав. Одбор узео је са радошћу учешће у две прославе. Прва прослава била је 16 Фебруара на дан педесетогодишњице књижевног рада г. Милована Спасића бив. директора основ. школа, који. је у своје време имао јаког утицаја на заснивање државних основних школа, Њему је Глав. Одбор за знак сећања, поред честитке, предао у име српских учитеља лепо укоричен „Учитељ“ и »„М. Србадију,“ што је слављеник са сузама у очима примио. Друга прослава била је 300-годишњ, Јана Амоса Коменског, на којој се учешће учитеља у сваком погледу равнало учешћу осталих наставника.
Користећи се овом приликом Глав. Одбор, пружио је у 7-ој свесци_ „Учитеља,“ у преводу живот и рад Ј. Амоса Коменског од гласовитог педагога чешког Линднера.
Познавајући тешкоће, које се појављују на учит. окушшинама, лри расправљању истакнутих тема, Глав. Одбор постарао се колико је умео да