Učitelj

- О ШКОЛАМА У ИСТОЧНОМ КРАЈУ СРБИЈЕ 123

ског јесика — читање, писање и певање — пољске привреде хигијене и домаћег лекарства.

На ова би предавања деца драговољно долазила, а и родитељи би их радо слали, јер ми је познато, да су више пута ђачки родитељи преко зиме питали, да ли би им учитељ хтео допустити, да деца, која су већ свршила школу, долазе опет преко зиме да слушају предавања.

Још би требало при свакој школи у том крају основати и нарочите књижнице за ове ђаке, и дати им тако разне приповетке, песме, јуначка дела ит. д. на прочитавање, књиге које јако воле, нарочито преко зиме.

Добро би било основати још од ових ђака стрељачке и гимнастичке дружине, и као наставници ових дружина, могли би се врло корисно употребити резервни официри или резервни нижи чинови, којих има сада готово у сваком селу. Ја знам да, би сва деца на ова вежбања врло радо и с вољом долазила, и сваки би волео, да своје беспослено време употреби овде радећи гимнастику, гађајући у нишан, или вежбајући се у војничком вежбању, него лијурећи се и лутајући по улицама.

Како за вечерња предавања, тако иза ове дружине, треба израдити тачан програм. Наставпици предавања и ових дружипа да имају на име овога неки додатак, и то или из окружне или из државне касе, а ни по што из општинске, јер би било повике, и омрзле би се ове установе. Све шта треба ђацима да се даје бесплатно из окружне или државне касе.

Оволико сам сматрао за своју моралну дужност, да као дугогодишњи наставник у тим школама изнесем пред читаоце «учитеља», и да питање о овим школама покренем из свога, мртвила, те да се почне једном и о њима, мало озбиљније водити рачуна.

Своје пак другове по струци, нарочито оне из пожаревачког и црноречког округа молим, да изнесу све шта имају противу овога, и што се не слаже с приликама школским у тим крајевима, као и то, како би требало удесити уређење школа у тим крајевима, па да могу, да одговоре своме задатку.

Све шта се има, треба изнети верно и истинито, јер само тако можемо изнаћи погрешке, па да их за времена можемо исправити. Прикривањем пак истине, само се можемо уваљивати у све веће и веће погрешке, које никад не воде. поправци и напретку, него само пропасти. 8. 68.

с = 5623. = .: „56: Фа па сона Ела