Učitelj

УНИВ. БИБЛИОТЕКА Ли. рај 94

СВЕСКА 2. — ОКТОБРА 4892. БЕОГРАД. - ГОДИНА ХП.

АДАЛАДАЉЛА А А А

А, ЛАЛА КА А

УЧИТЕЉ

ПЕДАГОШКО-КЊИЖЕВНИ ЛИСТ

ЛАЛА МАМА

НАЧЕЛО КОНЦЕНТРАЦИЈЕ

У ВАСПИТАВАЊУ И НАСТАВИ, С ПОГЛЕДОМ НА ИСТОРИЈСКИ РАЗВИТАК

од 7

Мих М. ТАНОЈЕВИЋА.

о

> (СВРШЕТАК)

Да видимо сад још како се начело концентрације развијало у историји васпитања, бацивши један поглед у опште на, васпитање код старих народа. · ·

Код свију старих источних народа, код којих су се први зраци културе и образовања почели јављати, човек се није у васпитавању узимао као правна личност, самостално биће, него увек као део опште целине, и према томе ни код једног од њих не треба тражити никаквих ни појмова о свестраном развитку личности. Тек код Грка уздиже се личност човекова као самостална јединица, и појам о свестраном развитку њеном добија, одређенији значај. Римско, пак, васпитавање задахнуто је било народним карактером, и најважнији му васпитни циљ бејаше: практичан и патриотичан рад. И ако у ова два народа васпитање у својим крајним циљевима тако рећи искључује једно друго, јер код Грка имао се остварити естетички живот, а код Римљана практични — истински — живот, ипак се они допуњују у васпитним идејама исто онако као што се сматрају једно Аругом као допуна у светској и културној историји.

Предхришћанско васпитавање у главном карактерише се бевусловном покорношћу у породици, камо је смерало кинеско васпитавање, које се продужује у навикавању наукама и реду, у индиским кастама, као и код ратоборног народа пврсијског и мисирског свештонства и његових тајанствених символа, а

УЧИТЕЉ 8