Učitelj
Њ
390 АСОЦИЈАЦИЈА ПРЕСТАВА
14. Све преставе распоређене су у свести по групама а не по редовима, и код сваке представе нису само две сусетке предња и задња, но мноштво и с десна и с лева и одоздо и одозго. Умење, видети умним очима предмет, који 1е центар свих његових односа, јесте знак — одлика великих умова. Овом способношћу — вели г-ђа Н. Д. С. — одликују се јединствено человође и администратори. Они виде од једанпут (де !гопф хиљаду различних конаца, који иду за сједињењем, расцепом, прекраћењем и т. д. а то зато, што ови људи тако рећи од један пут виде све предмете својим умним очима. Кад је ово тако, онда је врло важно привићи децу таком начину престављања, који би им допринео, да могу пригрлити од једанпут мноштво предмета заједно, и да их тако, не раздељујући их, сматрају. Ну ова, способност не може се образовати посредством језика, јер језик како писани тако и говорни потчињен поретку сљедствености испушта идеју једну за другом и дотле, док ми расматрамо једну, може нам друга измаћи. Зато и људи, добивши само једно књижевно образовање, имају способност да, тачно прате све последице једне и исте идеје, која св губи у лавиринту заплетеног предмета. Зато, да би се избегле незгоде, које су скопчане са искључивом употребом говора, ваља, прибегавати учењу, за које је потребно чуло вида. Престављајући у памети облик карте у то исто време можемо се научити, да сами састављамо карте и планове те врсте.
15. За овај циљ г-ђа Некер препоручује не само изучавање географије по картама и цртање синоптичких и синхронистичких таблица, но и цртање планова соба, здања и улица. Ми у обим тога као врло корисно додајемо у опште цртање, схема сваке врсте, кад само треба да деца примете односе делова каквог било предмета, неколико предмета, који састављају једну групу и т. д. Тако н. пр. врло је корисно при изучавању човечјег тела, фамилија, врста и облика животиња и т.п, — цртати на табли корелативне таблице, по којима би деца изводила, свој говор.
16. На основу овог психичког закона корисно је изучавати историске догађаје, имајући пред собом карту места, у ком се тај догађај извршио, треба цртати походе, о којима се прича, треба цртати постепено ширење какве било државе, родословне таблице, једном речју све, што може бити нацртано. Посредством таквих цртежа учитељ даје памћењу дечјем најјачег савезника. 17. Пошто је памћење чула вида особито јако код деце, то она најбоље и примају сукцесивну асоцијацију, која се стално